Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
De chatbot heeft inmiddels een overduidelijke plek ingenomen in onze digitale wereld. Steeds meer webpagina’s en social kanalen hebben zo’n digitale medewerker. Het maakt de klantenservice tenslotte beter bereikbaar en sneller. De technologie is inmiddels geïntegreerd in ons dagelijks gebruik, maar wat is een chatbot nu precies? Hoe werkt het, en wat zijn de voordelen voor jouw organisatie?

Inhoud van dit artikel

Wat zijn chatbots?

Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners. Het is simpel gezegd een stuk software dat in een chatprogramma reageert op de vragen die mensen stellen. Ze zijn gebouwd om menselijke gesprekken te simuleren. Deze software maakt vaak gebruik van Artificial Intelligence. Hierdoor kan een chatbot de vraag die gesteld word begrijpen en vervolgens automatisch koppelen aan het juiste antwoord. Met behulp van machine learning, leert de chatbot steeds meer verschillende varianties van vragen herkennen, waardoor de bot ook steeds vaker het antwoord weet. De term “chatbot” komt van het woord 'chat', en 'robot'.

Waarom een chatbot?

Vandaag de dag verwachten veel klanten een onmiddellijke oplossing voor hun vraagstukken tijdens hun interacties met bedrijven en merken. Chatbots begrijpen menselijk taalgebruik en de context hiervan, waardoor ze in staat zijn vragen snel en correct te beantwoorden. Bovendien zijn ze vaak 24 uur per dag beschikbaar. De toevoeging van chatbots is dan ook een cruciaal communicatiekanaal geworden voor bedrijfsgroei. 

Chatbots worden vaak gebruikt om drie redenen:

  1. Om de customer experience van klanten of medewerkers te verbeteren
    Met andere woorden, klanten blij maken! Een goed ontworpen chatbot helpt klanten sneller en gemakkelijker aan een antwoord. Hij neemt je bij de hand en leidt je direct naar een oplossing. Gebruikers hoeven daardoor niet zelf te zoeken. Komt de bot er niet uit? Dan kan hij je doorschakelen naar de juiste mensen.
  2. Voor een betere tijd- en kostenefficiëntie
    Het besparen van tijd is één van de grote voordelen van het gebruik van chatbots. Chatbots kunnen - in vergelijking tot mensen - sneller grote bundels informatie filteren en verwerken. Hierdoor worden de kosten kosten verlaagd, wordt de productiviteit verhoogd en de gehele dienstverlening efficiënter.
  3. Voor meer omzet
    Een chatbot kan je helpen om je conversie te verhogen en daarmee je omzet. Een chatbot kan bijvoorbeeld vragen over je producten en diensten beantwoorden, zonder dat klanten je salesfunnel hoeven te verlaten. Ook kan een chatbot direct bestellingen aannemen of lead-generatie intuïtiever maken. Wil je meer weten over hoe je, naast het inzetten van een chatbot, je conversie kunt optimaliseren? Klik dan hier.

Een voorbeeld van een chatbot

Voordelen van chatbots.

  • Altijd aan: Chatbots kunnen ook ‘s avonds en in het weekend vragen beantwoorden. Gebruikers of klanten worden hierdoor altijd direct geholpen.
  • Efficiënt: Vandaag de dag draait alles om informatie. Het snel vinden van de juiste gegevens kan daarom lastig zijn. Chatbots doorzoeken grote hoeveelheden data in a split second. Je stelt de chatbot een vraag en krijgt direct antwoord. Chatbots kunnen ook intelligente en efficiënte vragen stellen aan de gebruiker.
  • Empathisch: Door Artificial Intelligence  zijn robots niet meer afstandelijk maar juist gebruiksvriendelijk. Door het juist programmeren van de chatbot kunnen organisaties hiermee gebruikers helpen op een menselijke manier die in lijn ligt met hun imago. 
  • Schaalbaar: Je kunt een chatbot gemakkelijk uitbreiden en op nieuwe manieren inzetten. Je hoeft hiervoor weinig opnieuw te ontwikkelen.

Chatbot maken.

Je kunt een chatbot op verschillende manieren maken. Je kunt een maatwerk chatbot bouwen met behulp van een chatbot framework of je kunt een (kant en klaar) chatbot platform gebruiken. Deze opties verschillen erg van elkaar in kosten, tijd en gemak. Informeer daarom goed welke optie het beste bij jouw bedrijf of merk past.

De toekomst van chatbots.

Nog steeds voeren de meeste chatbots één taak uit via één kanaal. Bijvoorbeeld een chatbot op een website van een telecomprovider of reisorganisatie die klantvragen beantwoordt maar dat gaat veranderen. Steeds vaker worden chatbots met uitgebreide Artificial Intelligence gebouwd. Ze zijn daardoor instaat meerdere taken uit te voeren verspreid over verschillende kanalen en devices. Denk aan een virtuele assistent als een uitgebreidere variant van Siri of Google Assistant. Dergelijke chatbots kunnen zaken zoals je belastingaangifte, restaurantreservering en bestellingen afhandelen.

Wil je meer weten over hoe een chatbot jouw organisatie kan helpen bij bijvoorbeeld kostenbesparing, meer omzet of een hogere klanttevredenheid? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee!

Neem contact met ons op

Geschreven door

Patrick Bosters

Patrick Bosters

Digital Consultant
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!