Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Met “conversie” bedoelen we het omzetten van bezoek op een website naar een bepaald einddoel. Dit wordt in absolute aantallen maar ook vaak in percentages uitgedrukt. Het in kaart brengen van het conversiepercentage is een goede manier om de effectiviteit van een website te meten. Je site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig nut als er vervolgens door die bezoekers niets wordt gedaan en er onderaan de streep dus ook niets uitkomt. Komen er wel genoeg bezoekers op je website maar ondernemen die vervolgens geen actie? In dit artikel geven we je 7 praktische tips die je ook meteen toe kunt passen.

Inleiding

Binnen steeds meer organisaties is momenteel een transformatie gaande van traditionele verkoop naar digital sales. Bedrijven halen dan ook steeds meer verkopen uit het internet. In de praktijk zien we echter dat een groot deel van deze organisaties moeite hebben met het opzetten van de juiste digitale strategie en dit zien we dan ook terug in de website van deze bedrijven. Er valt op dit gebied vaak nog een wereld te winnen!

Inhoud van dit artikel

Zorg voor een perfecte mobiele ervaring.

Het gebruik van mobiele apparaten is tot op de dag van vandaag nog steeds groeiende. De kans is dan ook behoorlijk groot dat het allereerste bezoek van je potentiële klant via een mobiel apparaat zal zijn.

Inmiddels gebruikt meer dan 80% van de B2B inkopers een mobiel apparaat tijdens het werk. Deze mobiele trend bepaalt dan ook in grote mate de wijze waarop organisaties hun online strategie moeten aanpassen. Door op de juiste manier in te spelen op “mobiel” verhoog je niet alleen je conversies, maar klanten en potentiële klanten waarderen je merk ook veel meer! Zorg dus dat je website optimaal voor mobiel ontwikkeld wordt. De aanname dat een goed uitziende en goed werkende website op de desktop automatisch net zo goed werkt op mobiel is namelijk onjuist en kan zorgen voor een behoorlijk omzetverlies. Een bezoeker die een slechte ervaring heeft op mobiel zal hoogstwaarschijnlijk niet terugkeren naar de desktop versie, laat staan dat hij daadwerkelijk converteert!

Zorg voor een goede laadsnelheid.

Weinig dingen zijn zo frustrerend als een langzame website! We zien dan ook dat lange laadtijden een rechtstreekse negatieve invloed hebben op de conversieratio. 40% van de bezoekers wacht gemiddeld maximaal drie seconden voordat ze de pagina verlaten. Meer dan 75% verlaat de pagina als het langer dan vier seconden duurt. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de content binnen één á twee seconden op het scherm van de bezoeker getoond wordt om de bezoeker ook vast te houden.

De laadsnelheid van je website is cruciaal voor je bezoekers
De laadsnelheid van je website is cruciaal voor je bezoekers

Optimaliseer de afbeeldingen op je website.

Denk je bij het optimaliseren van je pagina meteen aan de teksten? Dat is niet het enige wat een rol speelt in de conversieoptimalisatie van je pagina. Het is ook belangrijk om te kijken naar je afbeeldingen. 

Je kunt namelijk met afbeeldingen mensen onbewust beïnvloeden. Mensen kijken bijvoorbeeld onbewust naar datgeen waar andere mensen naar kijken. Dus kijkt of wijst een persoon afgebeeld op je website bijvoorbeeld naar beneden, dan kijken de bezoekers vaak in diezelfde richting op de pagina. Je kunt hier mooi op inspelen door op het punt waar ze naar kijken een duidelijke call-to-action te plaatsen. 

Daarnaast draagt een goed geoptimaliseerde afbeelding ook bij aan je vindbaarheid. Wij mensen kunnen letterlijk zien wat er op een afbeelding staat. Maar aangezien het robotje van Google geen ogen heeft maar simpel gezegd “eentjes en nulletjes scant”, is het dus belangrijk om de zoekmachine te vertellen wat er op de specifieke afbeelding te zien is. Dit doe je door middel van de alt tekst. Daardoor zal Google jouw pagina sneller als relevant bestempelen voor een bepaalde zoekterm en hierdoor zul je sneller stijgen binnen de ranking van Google. 

Pas je content aan op je doelgroep.

Zorg ervoor dat je je content afstemt op de verschillende persona’s binnen je doelgroep. Houd daarbij rekening met de verschillende fases van het koopbeslissingstraject. Kijk dus in welke fase de persona zich op dat moment bevindt. Iemand die nog onderzoek doet naar een probleem heeft andere informatie nodig dan iemand die al richting de oplossing zoekt en aan het einde van zijn koopbeslissingstraject zit, of zelfs al een specifieke oplossing gaat kiezen.

Op het moment dat je content beter toespitst op de behoefte van je doelgroep, vergroot je de kans op conversie. Vergeet natuurlijk niet te kijken naar het zoekgedrag van je doelgroep. De zoekwoorden bepalen immers de intentie van de zoekende (potentiële) klant. Check daarom regelmatig op welke zoekwoorden je content vindbaar is, hoe de Click Through Rate (CTR) is vanuit de zoekmachines en wat het bounce percentage op de landingpagina's waarop de bezoeker vervolgens komt is.

Definieer de belangrijkste conversiepaden in je website.

Voordat je van een bezoeker een lead kunt maken, is het ontzettend belangrijk om duidelijke conversiepaden in je website te hebben. Een conversie pad laat zien welke route een bezoeker op je website moet volgen om een lead te worden. Het moet voor de bezoeker onbewust duidelijk zijn welke stappen hij moet nemen op je website in plaats van dat hij het gevoel krijgt dat hij in het diepe wordt gegooid. 

Belangrijk is dus om dit traject goed in te kleden en er ook continu aan te blijven werken. Zodat ongeacht waar de bezoeker op dat moment binnenkomt, hij door middel van een call-to-action wordt verleid om door te klikken naar een pagina of aanbod dat hem op dát moment interessant is.

Conversiepaden kunnen er bijvoorbeeld als volgt uit zien: 

Duidelijke conversiepaden in je website is ontzettend belangrijk
Duidelijke conversiepaden op je website zijn ontzettend belangrijk

Gebruik duidelijke én relevante call-to-actions.

Nadat je je bezoekers over je mooie en goed uitgestippelde conversiepad hebt geleid wil je ze natuurlijk uiteindelijk ook daadwerkelijk laten converteren. Het daarom belangrijk om de bezoeker duidelijk te maken wat je vervolgens wil dat ze doen. 

Belangrijk is om per pagina relevante call-to-actions bepalen en in te zetten. Een bezoeker die zich bijvoorbeeld bevindt op een educatieve pagina is hoogstwaarschijnlijk niet op zoek naar een product of dienst. Het heeft dus ook niet zoveel zin om hem te verleiden om een offerte aan te vragen of contact op te nemen. Denk hierbij eerder aan het aanbieden van een relevant e-book, blogs die verwant zijn aan het huidige onderwerp of bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief. 

Voer A/B testen uit.

Voor het optimaliseren van je website en het verhogen van je conversie is het uitvoeren van A/B testen een belangrijk aspect. Bij A/B testen vergelijk je twee varianten van je website om erachter te komen welke variant uiteindelijk het beste scoort bij bezoekers. Door verschillende A/B testen uit te voeren kun je dus testen welke versie van je website het hoogste conversiepercentage oplevert. Op deze manier kun je stap voor stap je website steeds verder optimaliseren. In principe is letterlijk ieder aspect op je website te testen.

Je kunt een A/B test klein aanpakken door bijvoorbeeld alleen de plaats van een bepaalde call-to-action button te testen. Maar je kunt het ook groots aanpakken door je complete pagina anders in te richten en dit vervolgens te testen. Ga hiermee aan de slag om te kijken wat uiteindelijk het beste werkt voor jouw conversie. 

Begin direct met het verhogen van je conversie! 

De bovenstaande voorbeelden zijn slechts een kleine greep uit de praktisch ontelbare optimalisatiemogelijkheden voor je conversie! Om uiteindelijk op een goede manier tot die conversie te komen is het ook enorm belangrijk om een goede sales funnel te creëren. Wil je daar nu meer over weten? Lees dan eens ons blog “Online sales funnel: Meer conversie in 6 stappen uitgelegd! 

Wil jij je conversie nóg meer verhogen?

Neem contact met ons op

Geschreven door

Patrick Bosters

Patrick Bosters

Digital Consultant
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!