Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Google Tag Manager is een tool van Google waarmee je website gebeurtenissen kunt meten en eenvoudig codes in de website kunt implementeren. Hier kun je als websitebeheerder of marketeer dus veel voordelen uit halen en veel tijd besparen. In deze blog zetten we de belangrijkste mogelijkheden duidelijk voor je op een rij en na het lezen kun jij direct met Google Tag Manager uit de voeten.

Google Tag Manager Container

De Container binnen Google Tag manager is de verzameling van alle triggers en tags die je hebt ingesteld. Simpel gezegd is een tag een gebeurtenis en de tags worden geactiveerd wanneer de trigger af gaat. Een trigger kan van alles zijn maar de meest gebruikte triggers zijn het klikken op specifieke elementen op de website, het bekijken van een specifieke pagina of het invullen van een formulier. 

In onderstaande afbeelding is te zien dat er een gebeurtenis wordt gemeten als er een nieuwsbrief inschrijving op de website plaatsvindt. Deze gebeurtenis wordt geactiveerd door de trigger “Inschrijving nieuwsbrief”. Zoals ook in de afbeelding is te zien is de trigger gebaseerd op een specifieke paginaweergave. In dit geval de bedankpagina waar gebruikers op terecht komen na het inschrijven op de nieuwsbrief.


Google Tag Manager Pixels

Nu je weet wat Google Tag Manager is en hoe je gebeurtenissen in kunt stellen, komen we op het tweede belangrijke voordeel van Google Tag Manager. Namelijk het instellen van pixels. We zetten de belangrijkste pixels hieronder voor je op een rij:


Facebook (remarketing) pixel installeren

De Facebook pixel is een van de meest gebruikte pixels. De Facebook pixel is een stukje code dat een connectie tussen Facebook en jouw website maakt. Via de Facebook pixel is het mogelijk om het gedrag van de Facebook-gebruikers op jouw website te volgen. 

Daarnaast maakt de Facebook pixel inzichtelijk welke pagina’s gebruikers bezoeken op jouw website. De Facebook pixel herkent deze gebruikers en hierdoor kun je deze groep opnieuw benaderen - retargeten met Facebook advertenties. 


Google Ads remarketing pixel

De Google Ads remarketing pixel is ook een veel gebruikte tag in Google Tag Manager. Met de Google Ads remarketing pixel kun je van jouw websitebezoekers doelgroepen samenstellen om te targeten met Google Ads. Hoewel Google Ads vaak gericht is op het krijgen van nieuwe website bezoekers of klanten, kun je met de Google Ads remarketing pixel ervoor zorgen dat je onder de aandacht blijft bij jouw doelgroep. 

Een aantal van de algemene voordelen van de Google Ads remarketing pixel zijn: 

  • Inzicht in het effect van jouw campagnes
  • Potentiële klanten overtuigen door ze opnieuw te benaderen 
  • Je leert jouw doelgroep beter kennen

Onderstaande afbeelding laat zien hoe de Google Ads remarketing pixel correct is ingesteld. De remarketing tag stel je in met het conversie-ID die je in Google Ads kunt vinden. De trigger die deze tag af laat gaan is een paginaweergaven op alle pagina’s. 


Geschreven door

Arun Bouter

Arun Bouter

Online Marketeer
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!