Het SSL-certificaat is een combinatie van twee sleutels, waarvan een alleen kan coderen en de ander ook kan decoderen. De eigenaar van de website schaft een certificaat aan, waarna het wordt geverifieerd door de uitgever van de certificaten. Wanneer dit proces is afgerond, wordt er op de server het certificaat geïnstalleerd. Vanaf dat moment worden alle gegevens versleuteld verzonden.

Wat levert een SSL-verbinding op?
Naast dat SSL de veiligheid van de gebruikers waarborgt, maakt het de website een stuk professioneler. Een SSL-certificaat heeft ook een positief effect op Search Engine Optimization, oftewel SEO. Vorig jaar heeft Google ‘HTTPS Everywhere’ geïntroduceerd, wat inhoudt dat Google websites met een SSL-verbinding een hogere ranking gaat geven in de zoekmachine. Daarnaast waarschuwen webbrowsers Google Chrome, Internet Explorer en Mozilla Firefox tegenwoordig voor niet-versleutelde websites waar betaal- of persoonsgegevens worden verzonden. Deze waarschuwingen schrikken bezoekers af. Op deze manier wil Google websitemakers stimuleren om een veilige website te hebben voor de gebruikers.
Het is hierbij belangrijk dat de installatie van SSL goed verloopt; bij een verkeerde installatie blijven zowel een ‘http’ als ‘https’ versie van de website bestaan. Dit zorgt voor een lagere SEO-ranking. Lees voor meer tips over het verbeteren van de SEO-ranking onze laatste blogpost.
Bij Digital Impact helpen we u graag verder met het verbeteren van de veiligheid van uw website. U kunt hiervoor contact opnemen met Niels.