Wat is AB-testen precies?
Op een website vind je over het algemeen keuzemenu’s, knoppen, afbeeldingen en tekst. Deze zijn niet willekeurig geplaatst (als het goed is). Er is nagedacht over de beste, meest logische indeling. Belangrijke opties moeten in het oog springen en bijzaken juist niet. Zo is het vaak erg eenvoudig om je ergens voor aan te melden, maar bijna onmogelijk om je weer af te melden. Die laatste optie is helemaal onderaan de website te vinden in het kleinst mogelijke lettertype. Aanmelden gaat daarentegen via een pop-up waar je niet omheen kan.
De reden dat dit zo wordt gedaan is vrij duidelijk. Maar er zijn ook een hoop aspecten op een website die minder vanzelfsprekend het gewenste effect hebben. Zo kan een subtiel verschil in een afbeelding ervoor zorgen dat mensen langer op een pagina blijven hangen. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de effecten van alles wat er op een website wordt geplaatst.
Om te kijken welk ontwerp het beste werkt, voeren we AB-testen uit. We maken dan twee versies van een website, waarbij versie A bijvoorbeeld een bepaalde knop heeft en versie B een andere knop (rood of oranje, rond of vierkant...). Beide versies van de website worden verdeeld over twee willekeurige groepen gebruikers. Zo kan worden gekeken welke versie meer conversies oplevert.
Welke aspecten kunnen worden getest?
Er zijn veel verschillende dingen op een website die je kunt onderwerpen aan een AB-test. Zo kan bijvoorbeeld worden gekeken welke kleur een beter effect heeft, of waar een bepaalde afbeelding het beste kan worden geplaatst. Je kunt twee totaal verschillende pagina’s ontwerpen en kijken welke het beste werkt. Maar je kunt ook onderdelen van een pagina testen. Alles dus eigenlijk wat met het ontwerp van de website te maken heeft.
Erg belangrijk is bij het uitvoeren van een AB-test is om één aspect per keer aan te passen. Anders weet je niet welke verandering een bepaald effect teweeg heeft gebracht. Als je in één testronde een afbeelding aanpast en een knop verplaatst, dan weet je nog steeds niet welke van de twee het verschil heeft gemaakt.
Kan het ontwerp van jouw website wel een kritische blik gebruiken? Twijfel je over de oorzaak van het lage aantal conversies, of denk je gewoon dat het altijd beter kan? Dan laten wij graag ons kennis, ervaring en goede ideeën los op jouw website!