Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Dit jaar hebben de specialisten van Digital Impact het werk even neergelegd en onze glazen bol uit de kast gepakt. We zoomen uit op ons dagelijks werk en voorspellen de trends binnen het online landschap voor 2022.

Webtechnologie en digital marketing zijn continu in ontwikkeling geweest. De afgelopen jaren zagen wij al een forse veranderingen gedreven vanuit de macro economie, de doelgroep en technologische ontwikkelingen. Máár dit jaar heeft zich echt een stroomversnelling voorgedaan. Deze is mede gevoed door aanhouden van de wereldwijde Covid-19 pandemie. We zien trends bij grote platformen als Facebook en Google en het gedrag van mensen daar omheen. Ook zien we reactie op uitdagingen die de pandemie voor de wereld heeft blootgelegd. We vertellen je hier de belangrijkste 6 web trends voor 2022 om op te letten.

1. Decentralisatie van online omgevingen 

Instagram van Facebook, Youtube van Google. De online platformen die iedereen kent en waar veel mensen dagelijks gebruik van maken hebben al jouw data. Én laten mensen dat nu juist niet super fijn vinden. Toch worden bijvoorbeeld Facebook groepen veel gebruikt om zaken op te organiseren. Het schoolreisje van jouw kinderen, of het volgende zakelijke event. Hierdoor krijgen de grote platformen van de wereld steeds meer data in handen, die jij als gebruiker eigenlijk helemaal niet bij deze partijen neer wilt leggen. 

Want; “Waar wordt deze data gehost?” en "hoe wordt deze data ingezet om mijn gedrag te beïnvloeden?" Dit zijn allemaal vragen die steeds vaker worden gesteld. En best relevant zijn ook! We zien daarom in het komende jaar een groeiende trend van decentralisatie van deze platformen. Deze trend vertaalt zich naar de verwachting die een doelgroep heeft bij bedrijven.

Het is tegenwoordig niet super complex meer om een eigen digitale omgeving te bouwen als organisatie. Intranetten en extranetten - "klantportalen" of "mijn omgevingen" - worden steeds gebruikelijker. We zien een trend waarin stichtingen en B2B bedrijven steeds meer eigen digitale omgevingen inrichten. Dit om 24/7 met hun doelgroep te kunnen communiceren, documenten te kunnen delen of inzicht te geven in een projectstatus. Ook worden digitale omgevingen steeds vaker gebruikt voor intern personeel, om zaken als ‘employee alignment’ te versterken of processen te verbeteren die worden verstoord door het nieuwe remote werken.

2. Groei in B2B E-commerce 

Ja, B2B E-commerce. “Dat bestaat toch al een tijd”, horen wij je denken. Klopt, alleen door een groot deel van de B2B bedrijven wordt digitale verkoop nog niet gestimuleerd. Schrikbarend veel processen zijn nog analoog, gebeuren via de telefoon en mail of zelfs over Whatsapp. Erg onoverzichtelijk, ongebruiksvriendelijk, maar vooral inefficiënt. 

De Covid-19 pandemie heeft roet in het eten gegooid van de conservatief denkende organisaties. Dit voelen zij nu extra hard en de versnellende “early-adaptors” lijken het gros van de markt in verschillende sectoren in te halen. We zien deze urgentie vooral in de B2B groothandels, de maritieme sector, de AGF en logistiek. 

Daarentegen verwacht ruim 80% van de B2B inkopers digitale interactie in het koopproces. Een groot deel van deze groep verwacht zelfs dat het op dezelfde manier bij leveranciers kan bestellen, als hoe dit het ’s avonds op bijvoorbeeld de Coolblue webshop doet. Veel bedrijven merken nu dat zij een inhaalslag te maken hebben. Er wordt dan ook verwacht dat 56% het komende jaar zal investeren in B2B E-commerce om haar bedrijf klaar te maken voor de toekomst. 

“Opletten dus!” - wanneer je een bedrijf hebt waarbij het mogelijk is om je producten online aan te bieden, of processen digitaal te organiseren. Het kan namelijk zomaar zijn dat jij eind volgend jaar voorbij gelopen wordt door directe en generieke concurrenten.

Case - Johntoy: Het vergroten van customer engagement via B2B E-commerce

3. Campagne websites voor werving van personeel

Iedereen heeft in 2021 ervaren dat het moeilijker dan ooit is om kwalitatief en geschikt personeel aan te trekken voor die openstaande vacatures. Niet heel gek ook. De verhouding tussen openstaande vacatures en werkzoekenden is nog nooit zo laag geweest. “Maar hoe organiseer je nu zoiets?” Dit is een vraag die wij in het laatste half jaar van 2021 veel hebben gehad. Het antwoord: “Jouw potentiële werknemer is een andere doelgroep dan je klant!”

Dit wordt steeds meer beseft door de zakelijke markt en HR teams. Een andere benaderingswijze is de oplossing op dit probleem. We zien daarmee steeds vaker de implementatie van nieuwe websites en online marketing campagnes, die volledig gericht zijn op het aantrekken van personeel. “Werken-bij” websites of “Online wervingscampagnes” in de volksmond!  

4. Sector gerelateerde digital marketplaces 

Je kent ze wel, internationaal: Amazon en Alibaba, nationaal: Bol.com. Het zijn digitale marktplaatsen, waarop mensen en bedrijven producten kunnen verkopen. In 2022 verwachten wij dat ook op lokaal niveau meer digitale marketplaces zullen oppoppen. Dit komt omdat er steeds meer vraag komt naar transparantie in de B2B en de grote platforms zich niet goed lenen voor specifieke processen of productaanbod. Er zijn in de loop van 2021 al verschillende geluiden over specifieke digital marketplaces voor sectoren. Zo zien we veel beweging in de AGF sector, maar ook in de logistiek zien wij meer platformen waarop meerdere logistieke aanbieders worden gelinkt met een vraag uit de markt.

Deze trend rekt zich iets langer, maar zal dus een breder draagvlak krijgen in 2022. We verwachten dat binnen nu en 5 jaar in iedere sector één of meer online platformen als marketplace actief zullen zijn.  

5. Integratie digitale omgevingen

Veel organisaties hebben al flink wat stappen gezet. Je zult herkennen dat het digitale landschap in jouw organisatie steeds groter wordt. Voor alles bestaat er wel een systeem, van HR, tot CRM, tot je ERP. Hierin zit veel data over jouw klanten, personeel en leads. Alleen: “hoe verenig je die data?” en “hoe zorg je dat data slimmer wordt?”. Dit is een uitdaging waar veel bedrijven in 2022 meer mee gaan doen. 

Het antwoord is “integratie”. Ieder bedrijf is uniek en juist die propositie maakt dat klanten kiezen voor jouw product of dienst. Alleen is er geen standaard software om die laatste 20% die jou zo speciaal maakt in te vullen. Daarom kiezen veel organisaties er in 2022 voor om maatwerk digitale interfaces te ontwikkelen, waarin de belangrijkste bestaande systemen worden geïntegreerd.

We zien deze trend ontstaan omdat veel organisaties nu echt de volgende stap in digitalisering willen zetten. Het doel is om hiermee efficiënter te worden, minder handmatige handelingen te creëren en slimmer om te gaan met data die vanuit verschillende routes de organisatie instroomt. 

6. Customer journey mapping steeds belangrijker

Steeds meer organisaties houden zich bezig met online marketing. Historisch gezien merken wij dat er altijd rustig wordt gestart. ‘Eerst maar eens proberen via Google ads onze zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten’ – wordt vaak gevraagd wanneer klanten kennismaken met online marketing. Maar wij zien een veranderend landschap. De concurrentie op Google wordt groter, steeds meer bedrijven betreden de markt en de doelgroep begeeft zich meer en meer online.  

Dit betekent dat je als organisatie meer moet nadenken over het bereiken van je doelgroep. Het ‘hagel schieten’ heeft tegenwoordig geen nut meer. Je vervalt in de bulk aan gepromote content die al op jouw doelgroep wordt afgevuurd. In 2022 verwachten we dat de kijk op digitale marketing breder gedragen inhoudelijk zal veranderen. ‘Profiel-denken’ komt centraal te staan. Het wordt belangrijker om een ervaring over te brengen aan je klant en het ontwerpen van deze ervaring neemt een centrale rol. Met het ontwerp doelen we op de manier waarop je jouw doelgroep de eerste keer digitaal aanraakt, tot het moment dat jouw doelgroep overgaat tot conversie. 

Hier is steeds meer overtuiging voor nodig en overtuiging creëer je door je doelgroep op de juiste momenten met de juiste informatie te bereiken. De klantreis is namelijk zelden lineair en er zijn veel bronnen waar jouw potentiële klanten informatie vandaan kunnen halen. Het in kaart van de klantreis van jouw doelgroep is dan ook essentieel. Doe jij dit niet, dan doet je concurrent het wel en zal je altijd achter de feiten aanlopen.


Geschreven door

Thomas Groeneveld

Thomas Groeneveld

Managing partner & Strateeg
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!