Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
In het huidige digitale tijdperk is internet een essentieel instrument geworden voor communicatie, informatie, onderwijs, amusement, handel en sociale interactie. Daarom is het belangrijk dat internet inclusief en gastvrij is voor iedereen, ongeacht hun capaciteiten of handicaps. Door web inclusiviteit te bevorderen, kunnen we een meer diverse en rechtvaardige online wereld creëren die meer mensen in staat stelt om hieraan deel te nemen. Ondanks de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt, staat het web nog steeds voor tal van uitdagingen als het gaat om inclusiviteit. Van technische- tot sociale barrières, er zijn veel factoren die gebruikers kunnen verhinderen toegang te krijgen tot- en gebruik te maken van het internet. Digital Impact heeft het thema web inclusiviteit al geruime tijd op de agenda staan. In dit artikel schrijven we over het belang van web inclusiviteit en geven we je enkele voorbeelden over hoe je inclusiviteit kunt verbeteren als het gaat om websites en digitale platformen.

Inhoud van dit artikel

Wat is web inclusiviteit nu eigenlijk?

Waarom is web inclusiviteit belangrijk?

Aan wat voor functionele beperkingen kan ik denken?

Hoe maak je een website toegankelijk?

Zijn er aankomende veranderingen op het gebied van web inclusiviteit?

Wat zijn bijkomstige voordelen?

Wat is web inclusiviteit nu eigenlijk?

Simpel gezegd gaat web inclusiviteit om de toegankelijkheid van websites, web based applicaties en content. Hierbij wordt er extra rekening gehouden met mensen voor wie het digitale gebied minder of niet toegankelijk is. Web inclusiviteit focust zich op aspecten die de toegankelijkheid van websites kunnen verbeteren. Daardoor is de site makkelijker te bedienen voor mensen met een beperking.

Websites moet voor iedereen toegankelijk zijn

Waarom is web inclusiviteit belangrijk?

Web inclusiviteit stelt mensen met een handicap in staat het internet te gebruiken en toegang te krijgen tot dezelfde informatie en bronnen als mensen zonder handicap. Dit is om een aantal redenen belangrijk:

  • Het helpt gelijke toegang tot informatie en middelen voor alle mensen te bevorderen, ongeacht hun vaardigheidsniveau.
  • Het stelt mensen met een handicap in staat volwaardig deel te nemen aan de samenleving en dezelfde kansen te krijgen als mensen zonder handicap.
  • Het helpt een meer diverse en inclusieve samenleving te creëren door mensen met een handicap in staat te stellen hun vaardigheden, kennis en perspectieven bij te dragen.
  • Het kan bedrijven en organisaties helpen om een breder publiek te bereiken en hun klanten en opdrachtgevers beter van dienst te zijn.
  • Het kan ook helpen om de bruikbaarheid en gebruikerservaring van websites en andere online bronnen voor alle gebruikers te verbeteren, niet alleen voor mensen met een handicap.

In Nederland leven zo’n 7 miljoen mensen met een functionele beperking (in welke mate dan ook). Je wilt natuurlijk je potentiële doelgroep een gelijke behandeling geven door waar mogelijk de website zoveel mogelijk geschikt te maken voor iedereen. Wanneer je hier geen rekening mee houdt kan het zijn dat deze bezoekers uit frustratie of verwarring je website verlaten. Niet leuk voor hun beleving, en niet leuk voor jouw conversiepercentage.

Aan wat voor functionele beperkingen kan ik denken?

Een functionele beperking kan inhouden dat iemand bijvoorbeeld blind, slechtziend of kleurenblind is, maar bijvoorbeeld ook doof of slechthorend. Ook een motorische beperking valt hieronder, denk bijvoorbeeld aan een beperking waarbij het gebruik van een muis moeilijk of onmogelijk is. Daarnaast kunnen laaggeletterdheid en dyslexie ervoor zorgen dat een website lastig is om te begrijpen en kan een website soms een trigger zijn voor mensen die overgevoelig zijn voor licht/snel bewegende beelden. Dit zijn een aantal veelvoorkomende voorbeelden, maar het is natuurlijk lang niet alles!

Hoe maak je een website toegankelijk?

Omdat elke doelgroep een andere behoefte heeft zijn er allerlei manieren om het web toegankelijker te maken. Maar de vuistregel is dat een website of digitaal platform toegankelijk is als deze voor iedereen begrijpelijk en bestuurbaar is. Met een paar (simpele) stappen op het gebied van content en techniek kom je al een heel eind. Mooie bijkomstigheid is dat je vaak hiermee de website gebruiksvriendelijker maakt voor iedereen!

Voorbeelden van aanpassingen zijn;

  • Aangepast lettertype en grotere tekst zodat het gemakkelijker te lezen is
  • Aangepast kleurgebruik zodat er meer contrast is
  • Ondertiteling of audiotranscript toevoegen aan video's
  • Een beschrijving (alt-text) toevoegen aan afbeeldingen
  • De website navigeerbaar maken met het toetsenbord
  • Taalgebruik begrijpelijk maken
  • Zorgen voor een responsive design
Aangepaste lettertypes, meer contrast en begrijpelijk taalgebruik zijn voorbeelden om je website toegankelijker te maken voor je doelgroep

Zijn er aankomende veranderingen op het gebied van web inclusiviteit?

Jazeker. Een belangrijke verandering op dit gebied is de nieuwe update van Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent, ofwel WCAG. De huidige versie, WCAG 2.1, bevat een groot aantal aanbevelingen om webcontent toegankelijker te maken. Het volgen van deze richtlijnen zal content voor mensen met functiebeperkingen toegankelijker maken, waaronder visuele, auditieve, fysieke, spraak-, cognitieve, motorische en neurologische handicaps, evenals leerproblemen, overgevoeligheid voor licht, oudere gebruikers en gebruikers met een laaggeletterdheidsniveau. Het volgen van deze richtlijnen maakt webcontent ook beter bruikbaar voor gebruikers in het algemeen.

Inmiddels is het W3C bezig met het ontwikkeling van een aanvulling hierop, genaamd WCAG 2.2. Deze nieuwe versie richt zich, net zoals WCAG 2.1, op het verbeteren van de gebruikservaring voor 3 belangrijke doelgroepen:

  • Bezoekers met een cognitieve, taal- of leerbeperking;
  • Bezoekers met verminderd zicht;
  • Gebruikers van mobiele toepassingen.

Wat zijn bijkomstige voordelen?

Het is draagt natuurlijk ook positief bij op het gebied van ethiek. Je laat hiermee zien dat je staat voor inclusie. Dit verbetert het beeld dat bezoekers van jouw organisatie hebben. Doordat je meer mensen kunt bereiken, heb je ook een grotere kans op het genereren van meer leads en klanten. Daarnaast verbetert ook je vindbaarheid en zichtbaarheid in Google, doordat Google je website beter kan indexeren. Het is dus een win-win-win-situatie om digitale inclusie op je agenda te zetten!

Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat webinclusiviteit een continu proces is. Naarmate er nieuwe technologieën en toegankelijkheidsrichtlijnen verschijnen, is het belangrijk om up-to-date te blijven en ervoor te blijven zorgen dat je website toegankelijk is voor alle gebruikers.

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een web-inclusief platform, neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

Neem contact met ons op

Geschreven door

Patrick Bosters

Patrick Bosters

Digital Consultant
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!