Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door op "Akkoord" te klikken, stemt u in met het gebruik van alle functionele, analytische en advertentie/trackingcookies. Deze worden gebruikt voor het optimaliseren van de website en het personaliseren van advertenties. U kunt uw voorkeuren altijd aanpassen via “instellingen”. Meer informatie vindt u op onze cookies pagina en in onze privacyverklaring.

AkkoordNee, liever niet
Cookievoorkeuren
SluitenOpslaan
Employer branding verbeteren

Employer branding, "winning in the war on talent"

Krapte op de arbeidsmarkt, een veranderde behoefte van werknemers en instroom van wereldwijd netwerk aan potentiële medewerkers zorgen ervoor dat jouw recruitment strategie belangrijker is dan ooit. Het is niet meer voldoende om een vacature op je website te plaatsen, de concurrentie is namelijk moordend en het aanbod groot. Ook zijn de verwachtingen van werknemers compleet veranderd. Geld speelt niet meer de enige rol in de overweging voor een nieuwe job. Zingeving, een betekenisvolle bijdrage leveren aan de wereld, teamspirit en mogelijkheid tot hybride werken zijn bijvoorbeeld veel belangrijker. Daarmee wordt de positie van jouw organisatie in de wereld, jullie waarden en de arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker. Hierover goed communiceren is een must. En zeker online, want deze zelfde doelgroep wil snel, digitaal en gebruiksvriendelijk bediend worden in haar zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Maar hoe communiceer je online over je werkgeversmerk en wat verwacht de doelgroep van je?

Een sterk werkgeversmerk werkt als alle touchpoints op elkaar zijn afgestemd.

Een goed werkgeversmerk, wat is dat nu eigenlijk? Een sterke employer branding zorgt voor een eenduidig en duidelijke communicatie over je organisatie, hoe het is om er te werken en het richt zich specifiek op (potentiële) werknemers. De benadering van employer branding communicatie is te vergelijken met de marketing/communicatie richting je klanten en potentials. Ook hier wil je een doelgroep benaderen en moet je je inleven in hun behoeften en gedrag. 

Employer branding kan online dus ook benaderd worden als een leadfunnel. Een krachtige werken-bij website, goede consistente marketing campagnes, de juiste pakkende content en data-analyse zijn daarin "key"! Het uitvoeren van slechts één campagne helpt doorgaans niet, omdat ook bij potentiële medewerkers vaak niet direct bereid zijn om te solliciteren. Kies dan ook voor een lange termijn strategie, waarin met pakkende content de boodschap van je organisatie wordt gedeeld op de kanalen waar je nieuwe medewerkers zich bevinden. 

Het ontwikkelen van een online employer branding strategie.

Een effectieve online employer branding strategie versterkt je reputatie als aantrekkelijke werkgever. Het bevordert betrokkenheid, trekt talent aan, en versterkt je marktpositie. Er zijn vier essentiële aspecten om in je strategie op te nemen:

1. Content marketing: Creëer boeiende content die je bedrijfscultuur weerspiegelt. Gebruik verhalen van werknemers, behind-the-scenes video's, en blogposts om je bedrijf als een geweldige werkplek te profileren.

2. Social media strategie: Zet sociale media in om je bedrijfscultuur actief uit te dragen. Plaats regelmatig updates over teamactiviteiten, successen en maatschappelijke initiatieven.

3. Werken-bij website: Optimaliseer je carrière-website met duidelijke informatie over carrièremogelijkheden, medewerkerstestimonials, en voordelen. Zorg voor een gebruiksvriendelijke sollicitatieprocedure.

4. Feedback en engagement: Moedig interactie aan door actief te reageren op feedback van werknemers via online platforms. Betrek huidige medewerkers bij het vormgeven van het merkimago door hun verhalen en ervaringen te delen.

Meer over werken-bij sites

challenges---employer-branding

Veelgestelde vragen over employer branding

Wat is employer branding?

Employer branding beschrijft hoe huidige en potentiële medewerkers een organisatie zien als werkgever. Het is een combinatie van de reputatie van een bedrijf en de cultuur, die samen het beeld vormen dat talent aantrekt of afstoot.

Waarom is employer branding belangrijk?

Een sterke employer brand trekt top talent aan en behoudt dit. Het helpt de kosten en tijd van werving te verminderen doordat potentiële kandidaten al geïnteresseerd zijn in de organisatie voordat er een vacature bekend is.

Is employer branding alleen belangrijk voor grote bedrijven?

Nee, employer branding is cruciaal voor bedrijven van elke omvang. Voor kleinere bedrijven kan een sterke employer brand juist een cruciaal concurrentievoordeel bieden om top tech talent aan te trekken, die anders misschien alleen naar de grote namen zouden kijken.

Kun je je employer brand richten op specifiek talent, zoals tech talent?

Ja, het is essentieel om je employer brand af te stemmen op het specifieke talent dat je wilt aantrekken. Dit betekent dat je berichten en de cultuur die je promoot moet resoneren met wat belangrijk is voor die talentgroep, zoals innovatie en technologiegebruik voor tech professionals.

Wie wij eerder hebben geholpen met employer branding

Maatwerk website voor Energy21

Energy21

Maatwerk website voor Energy21

Meer challenges

Hulp nodig bij het opstellen van een employer branding strategie?

  • Een goede kop koffie en een fijn inhoudelijk adviesgesprek. Helemaal vrijblijvend.
  • Een analyse, oplossingsrichting en offerte binnen 2 weken!
  • Garantie op kwaliteit, deskundigheid en succes van het eindproduct.
  • Echte specialisten op het gebied van IT, strategie en marketing.
  • Geheel vrijblijvend, inhoudelijk adviesgesprek.
  • Analyse & offerte binnen 2 weken
  • Garantie op kwaliteit, deskundigheid en succes van het eindproduct.
  • Echte specialisten in IT, strategie & marketing.
Afbeelding Thomas Groeneveld
Thomas Groeneveld
Managing Partner & Strateeg
Thomas Groeneveld

Managing Partner & Strateeg

Plan een meeting
Afbeelding Thomas Groeneveld