Key takeaways
- Nooit de voorloper geweest, maar de maritieme sector zet grote stappen en de ontwikkelingen dit jaar mogen niet onder stoelen of banken worden geschoven.
- Het afgelopen jaar hebben we de markt, onze klanten en algemene ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden.
Nooit de voorloper geweest, maar de maritieme sector zet grote stappen en de ontwikkelingen dit jaar mogen niet onder stoelen of banken worden geschoven. Het afgelopen jaar hebben we de markt, onze klanten en algemene ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. Aan de hand van die kennis schrijven we dit jaar een trendanalyse voor digitalisering in de maritieme sector.
Nooit de voorloper geweest, maar de maritieme sector zet grote stappen en de ontwikkelingen dit jaar mogen niet onder stoelen of banken worden geschoven. Het afgelopen jaar hebben we de markt, onze klanten en algemene ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. Aan de hand van die kennis schrijven we dit jaar een trendanalyse voor digitalisering in de maritieme sector.
Voorheen gebeurde digitalisering vooral aan de product, of productiekant in de maritieme sector. Hierdoor werden digital marketing en digital transformation kansen onderbelicht en onvoldoende benut. In 2021 zagen wij echter een sterke verandering. Door gesprekken met ruim 40 maritieme, offshore en aanpalende bedrijven en andere trendrapporten, schetsen we een verwachting van de trends en ontwikkelingen in digitalisering voor 2022. Zowel op het gebied van digital marketing als op het gebied van verdere digitale transformatie in de sector.
Voordat we starten, even wat context:
Wat is digitalisering?
Digitalisering is het digitaal maken van analoge en handmatige processen.
Wat is digital marketing?
Digital marketing is de discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming kunnen worden gerealiseerd via de inzet van online en interactieve media, online kanalen en online concepten.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie is het proces waarlangs analoge of handmatige handelingen in bedrijven, deels of volledig digitaal worden georganiseerd.
We behandelen in deze trendanalyse de volgende 5 onderwerpen:
- Toegevoegde waarde van medewerkers
- Versnelling van digitale marketing
- De website is geen ‘bijproduct’
- B2B e-commerce als verkoop machine
- Internet of Things is de toekomst in maritiem land
1. Toegevoegde waarde van medewerkers
In de meeste gesprekken was het ons snel duidelijk. De rapporten die we hebben gelezen ondersteunde het. Ook de maritieme sector is naarstig op zoek naar personeel. Door de complexer wordende technologie op schepen zullen de komende jaren de eisen en kwalificaties voor personeel verder toenemen. Ook de verhouding verandert mede door digitalisering. Zo zullen de wal activiteiten als scheepsregistratie makkelijker en sneller verlopen, waardoor er minder personeel op rederij kantoren nodig is. Ook uitvoerend werk kan goed worden overgenomen door ‘slimme digitale processen’.
Deze trends maken dat er de komende jaren een verschuiving zal plaatsvinden in de inzetbaarheid van personeel. Minder uitvoerend en meer monitoren en managen is de trend die wij terugzien in de sector. Dit betekent wel dat er processen georganiseerd moeten worden om de inzet van personeel te veranderen of te 'verslimmen'. We zien bij de bedrijven die we spraken een duidelijke beweging waarin administratief personeel grotere toegevoegde waarde krijgt doordat simpele taken worden vervangen in digitale transformaties. Denk aan het ontwikkelen van digitale klant omgevingen voor het bestellen van producten of software dashboards waarmee processen inzichtelijk worden gemaakt en worden geautomatiseerd. Hierdoor kan bestaand personeel juist de service verlenen die klanten in de maritieme sector verwachten en persoonlijk contact onderhouden.
Dit terwijl processen die voorheen analoog waren steeds meer digitaal geautomatiseerd verlopen. Deze trend verlicht de druk op organisaties om nieuw talent aan te trekken en zorgt ervoor dat personeel zich echt kan focussen op klant onderhoud.
2. Versnelling van digitale marketing
De maritieme sector is in het algemeen vrij conservatief ingericht. De doelgroep is fysiek contact gewend en beurzen zijn daarmee nog steeds een belangrijk onderdeel in het onderhouden van bestaande relaties en het aanwenden van nieuwe business kansen. De corona pandemie heeft echter roet in het eten gegooid voor de organisaties die hier nog het grootste deel van hun business deden. Maar deze geforceerde manier van ‘omdenken’ biedt ook een verandering in de cultuur en marketingstrategie van veel maritieme bedrijven.
Het afgelopen jaar zagen wij in de sector al een versnelling op het gebied van digital marketing, met focus op online marketing. Voorlopers in de sector maakten bewust de keuze om minder hard in te zetten op oude sales strategieën en investeren minder in beurzen. Daarentegen werd het spreekwoordelijke roer bijna letterlijk omgegooid en begonnen steeds meer maritieme bedrijven zich digitaal te organiseren op het gebied van marketing.
We zagen het afgelopen jaar een toenemende vraag in het aantal verzoeken tot de ontwikkeling van websites en online lead funnels. Ook het aantal aanvragen naar B2B online marketing strategieën nam fors toe.
Deze trend zet zich in 2022 door en versnelt zelfs nog verder. Deze kans biedt tegelijkertijd een bedreiging voor de organisaties die hier nog niet mee aan de slag zijn. Het concurrentie speelveld in het digitale domein wordt namelijk steeds groter. Dat wil zeggen dat er steeds meer ondernemingen online gaan adverteren op Google en andere advertentiekanalen, wat druk zet op de advertentiebudgetten. We verwachten dat maritieme bedrijven de komende jaren aan de slag gaan om hun online marketing strategieën nog slimmer te maken.
3. De website is geen ‘bijproduct’
Het woord ‘bijproduct’, of ‘we deden het er een beetje bij’ is vaak gevallen tijdens Microsoft Teams calls met onze klanten het afgelopen jaar. In de hele sector is te zien dat nog veel ondernemingen de website of digitale producten de afgelopen jaren niet centraal gesteld hadden in hun business of propositie.
Echter zien we daar dit jaar een sterke verandering in. Zowel door demografische ontwikkelingen - de doelgroep wordt jonger en digitaler - alsook door de corona pandemie is de urgentie er om de corporate website een centralere functie te geven in de marketing strategie en propositie van maritieme bedrijven.
Vrijwel al de 40+ bedrijven gaven in het afgelopen jaar aan graag in 2021 of 2022 hun corporate website als centraal domein te stellen in hun marketing strategie. De website wordt daarmee de ‘voordeur’ voor maritieme bedrijven. Het is essentieel om de juiste informatie en service te bieden aan bestaande en nieuwe klanten die op zoek zijn naar een partner.
In 2022 zal voor veel maritieme ondernemingen de website een belangrijk punt op de agenda zijn en er zullen veel organisaties investeren in een nieuwe digitale omgeving. De belangrijkste aandachtspunten die wij uit onze gesprekken ophaalden zijn:
- Gebruiksvriendelijkheid
- Servicegerichtheid
- Duidelijkheid van onze propositie en unieke verkoopargumenten
- Overzichtelijkheid van producten
- De mogelijkheid om harde en zachte conversies te genereren
Let dus goed op, want de verwachting is dat een hoop maritieme bedrijven eind van dit jaar een opnieuw ontworpen en gebouwde website hebben, die nog gebruiksvriendelijker is en op slimme wijze aanzet tot conversie.
4. B2B e-commerce als verkoop machine
Eerder in deze trendanalyse gaven we al aan dat nog veel processen in de maritieme sector analoog zijn. Zo zijn er veel leveranciers die nog telefonisch of zelfs via de fax orders aannemen en afhandelen. Erg inefficiënt en kostbare tijd als je denkt aan het personeelstekort waar we het eerder in deze blog over hadden.
Daarom zien we in 2022 dat in- en verkoopprocessen worden gedigitaliseerd. Vaak gebeurt dit in de vorm van B2B e-commerce, waarin maritieme bedrijven klant portalen ontwikkelen die zijn ingericht op de behoefte van, en afspraken met de klant.
De verwachting is dat hierdoor tot wel 50% reductie kan plaatsvinden van traditionele processen. Dit gebeurt doordat er aan deze digitale klant portalen ERP (Enterprise Resource Planning) systemen van zowel de klant als leverancier (kunnen) worden gekoppeld.
Zo kunnen bestellijsten van de kapitein op een schip direct door de superintendent op een rederij worden geaccordeerd en ingeschoten worden bij een leverancier. Die leverancier weet op haar beurt direct of producten voorradig zijn en welke prijsafspraken hij heeft met zijn klant.
De keerzijde van deze trend is dat er nog steeds een groep is die niet digitaal is opgevoed. Deze groep houdt vaak de analoge processen het liefst zo lang mogelijk is stand. Dit vormt een bedreiging voor de continuïteit van maritieme bedrijven, omdat ook onder de inkopers een nieuwe instroom aan personeel plaatsvindt die steeds meer digitaal ‘gewend’ is.
5. Internet of Things is de toekomst in maritiem land
Met Internet of Things (IoT) kunnen onderling verbonden apparaten en onderdelen gegevens uitwisselen via een netwerk en zonder menselijk handelen. Dit maakt het mogelijk om producten die voorheen niet met elkaar konden communiceren, zoals containers, nu wel informatie uit te laten wisselen. Natuurlijk is deze trend afhankelijk van de beschikbaarheid van internet op zee, maar hiervoor zijn steeds meer oplossingen beschikbaar zoals satellietverbinding. IoT is één van de grootste trends voor de toekomst van de maritieme sector, omdat het in de sector cruciaal is om informatie te hebben van bijvoorbeeld schepen, apparatuur of een vracht. Er zijn steeds verdergaande oplossingen om informatie in te winnen en deze zullen zich in 2022 nog meer manifesteren.
We zien uit onze gesprekken en algemene trends in de sector dat steeds meer maritieme bedrijven zich bezinnen om te investeren in IoT oplossingen en software dashboards. Dit zodat ze goed kunnen monitoren waar hun schepen of vracht zich bevindt, of hoe de prestaties zijn van apparatuur op een schip.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Dit waren de 5 belangrijkste trends in de maritieme sector voor het jaar 2022. Ben je werkzaam in de maritieme sector en nieuwsgierig naar de manieren waarmee wij jou kunnen helpen om te digitaliseren? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kop koffie bij ons kantoor in Rotterdam!