Key takeaways
- Verandering van online kanaalmix: videomarketing en podcasts Deze trend is een belangrijk gegeven om de aandacht van een kijker tegenwoordig langer vast te houden.
- In de steeds sneller ontwikkelende ‘always on and on the go’ lifestyle is het geen verrassing dat content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden aan populariteit wint.
Uitdaging
Het is goed om alvast vooruit te blikken naar de marketing trends en ontwikkelingen voor komend jaar. Wat wordt de koers die digital marketing gaat varen? Waar moet je op letten en hoe moet je bijsturen om relevant te blijven? Wij zijn in de trends gedoken en hebben hieronder de beste voor je op een rijtje gezet.
Het is goed om alvast vooruit te blikken naar de marketing trends en ontwikkelingen voor komend jaar. Wat wordt de koers die digital marketing gaat varen? Waar moet je op letten en hoe moet je bijsturen om relevant te blijven? Wij zijn in de trends gedoken en hebben hieronder de beste voor je op een rijtje gezet.
Verandering van online kanaalmix: videomarketing en podcasts
Deze trend is een belangrijk gegeven om de aandacht van een kijker tegenwoordig langer vast te houden. In de steeds sneller ontwikkelende ‘always on and on the go’ lifestyle is het geen verrassing dat content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden aan populariteit wint. Een video is natuurlijk het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen. Steeds meer marketeers gebruiken dan ook korte video’s om de interactie met hun doelgroep te zoeken. Daarnaast worden platforms als Instagram Reels en TikTok steeds vaker ingezet om de merkbekendheid via korte video’s te vergroten. De vuistregel is hierbij: hoe simpeler de video, hoe groter de impact.
Ook is er tegenwoordig over ieder onderwerp wel een podcast te vinden. Waar luisteren naar podcasts eerder nog een guilty pleasure was, zijn ze nu gemeengoed geworden. Voor onderweg, tijdens het koken of tijdens een rondje wandelen in de pauze.
Het gevaar bestaat bij het inzetten van video marketing of podcasts wel dat de website zelf wellicht minder bezocht gaat worden. Daarom is het ook belangrijk om focus te (blijven) leggen op andere kanalen. De Online Kanaalmix wordt dus steeds belangrijker.
Heb jij je SEO al goed op orde en kun je zonder organische posts op social media? Denk dan voor aankomend jaar, als aanvulling op je al bestaande online kanaalmix, eens na over het produceren van maatwerk video content voor je bedrijf.
Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR) in de online marketingstrategie
Door de snelle ontwikkelingen van Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR) zien we dat de consument een toenemende interesse in interactieve marketing heeft. De behoefte aan tweerichtingsverkeer in online marketingcommunicatie is weer gegroeid, waarbij de consument ook persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen wil worden.
Je kunt hierbij denken aan advertenties waarbij men met behulp van AR meteen iets kan passen of een Voice-toepassing die alle kenmerken van een product opsomt. Ook zijn er tegenwoordig AI tools die “mens achtige” artikelen schrijven of conversaties bijna 1 op 1 na kunnen bootsen.
AR, AI, chatbots, voice en realtime interacties met de klant gaan in 2023 een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie worden.
Storytelling in 2023: menselijk, maar data-onderbouwd
Hierbij is het de kunst om passende en relevante storytelling te brengen met wetenschappelijke of cijfermatige onderbouwing. Twee elementen die samen één krachtige eenheid vormen. Het menselijke, kwetsbare en gevoelige, ondersteund door keiharde cijfers en feiten.
“Kijk iedereen, wij zijn een bedrijf en met ons product of onze dienst kunnen we jouw behoefte vervullen”, dat is echt passé. Elk bedrijf kan een soortgelijk verhaal vertellen. Wat de klant naast een goed verhaal wil zien, is bewijs!
Het is beter om een goed en solide verhaal te vertellen over wat je concreet hebt gedaan en vervolgens ook laat zien wat het voor je (potentiële) klant heeft opgeleverd. Waar de storytelling hier dan inspeelt op emotie, versterkt het onomstotelijk bewijs dit en is hier de doorslaggevende factor.
Intentie content
Vroeger stonden voornamelijk de behoeftes en verwachtingen van consumenten centraal. Tegenwoordig probeer je als online marketeer vooral te achterhalen wat de intenties van je prospects zijn. In plaats van de “wat” of de “hoe”, focus je je op het “waarom”. Waarom heeft iemand bepaalde behoeftes? Waarom zal diegene een bepaalde keuze wel of niet maken en waarom zal diegene iets wel of juist niet willen?
Als je het “waarom” beter begrijpt, begrijp je de klant ook beter en kun je op die manier relevante intentie content voor je doelgroep creëren. Daarnaast is dit ook een kans om je van je buren te onderscheiden. Terwijl zij veel meer op de oppervlakte van de klantbehoefte zitten, ga jij juist de diepte in.
Niet vertellen wat je doet, maar waarom je het doet. En op die manier de mensen laten voelen wat je merk betekent. “Don’t tell the world you’re a boss, show the world you’re a boss!.” Zorg voor verhalen met visie en emotie als key-element van de online contentstrategie.
Cookieloze tijdperk
Er gaat medio 2023 iets belangrijks veranderen. Vanaf 1 juli 2023 zal er zo’n 80% minder data binnenkomen van jouw websitebezoekers, om de privacy van je bezoekers te borgen. Dit komt door de nieuwe cookiewetgeving die vanaf dat moment ook AVG/GDPR proof zal zijn.
Een cookie is een klein bestand met gegevens dat door je computer of mobiele apparaat wordt opgeslagen. De cookie zorgt ervoor dat de website jouw acties en/of voorkeuren ‘onthoudt’. De belangrijkste functie van een cookie is om, met behulp van de opgeslagen gegevens, de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Deze opgeslagen gegevens bevatten dus informatie over jou en/of je zoekgedrag en dit kunnen marketeers gebruiken om op jouw persoonlijke voorkeuren in te spelen.
Vanaf 1 juli 2023 zullen third-party cookies (online marketing cookies) verdwijnen en mogen first-party cookies (functionele + analytische cookies) nog maar 24 uur bewaard worden. Voorheen was deze termijn voor first-party cookies nog 30 dagen.
De nieuwe cookiewetgeving brengt 4 belangrijke veranderingen met zich mee:
- Geen retargeting: het zal niet langer mogelijk zijn om specifieke websitebezoekers opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie;
- Geen frequentie limiet: het zal niet meer mogelijk zijn om met een frequentie limiet te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt;
- Geen vergelijkbare doelgroepen: het zal niet meer mogelijk zijn om een vergelijkbare doelgroep van jouw websitebezoekers te maken. Met deze doelgroep bereikte je voorheen een nieuwe, soortgelijke doelgroep, met potentiële klanten;
- Geen A/B testing: Doordat cookies nog maar 24 uur bewaard worden is het bij een A/B test niet meer mogelijk om een goede en objectieve meting te doen. Een bezoeker wordt vanaf dat moment namelijk iedere dag weer als nieuwe unieke bezoeker gezien en krijgt dan de ene keer variant A van de website te zien en de andere keer variant B. Dit zorgt voor onbetrouwbare data.
Alvast wat tips van ons:
- Inventariseer welke effecten het cookieloze tijdperk gaat hebben op jouw online marketingactiviteiten, data en misschien zelf wel jouw organisatie;
- Zet je huidige Google Analytics (Universal Analytics) om naar Google Analytics 4 (GA4). De Universal Analytics versie van Google vervalt 1 juli 2023. Dit komt omdat hier nog de third-party cookies in worden bijgehouden, wat vanaf dat moment niet meer mag;
- Denk alvast na over je nieuwe manier van werken. Op welke manier ga je nu de benodigde data verzamelen? Begin alvast met het ophalen van klantdata door bijvoorbeeld e mailadressen af te vangen.
Nog een kleine tip: Een alternatieve manier om straks bijvoorbeeld een vergelijkbare doelgroep te bereiken is door de mogelijkheid om op advertentieplatformen e-mailadressen- of klantenlijsten te uploaden. Hierdoor kunnen de advertentieplatformen een vergelijkbare groep samenstellen en targeten.
Diversiteit en inclusiviteit (DEIB)
Heb je de term DEIB al voorbij zien komen? Het staat voor Diversity, Equity, Inclusion and Belonging, oftewel diversiteit, gelijkheid, inclusiviteit en erbij horen/ertoe doen. Het is vandaag de dag belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je marketingstrategieën cultureel divers zijn en (een deel van) je doelgroep niet beledigen.
Uit een onderzoek van Facebook blijkt dat 54% van de consumenten zich niet (voldoende) cultureel vertegenwoordigd voelt in online advertenties en 71 procent van de consumenten verwacht van bedrijven dat er in marketingstrategieën rekening wordt gehouden met diversiteit en inclusiviteit. Het wordt dus steeds belangrijker om eens goed na te denken hoe jij DEIB verwerkt in je online marketingstrategie en uitingen.
De voordelen van DEIB-marketing zijn:
- Jouw bedrijf levert een positieve bijdrage aan de bevordering van diversiteit en inclusiviteit.
- Als je succes boekt bij een groter publiek, zullen meer mensen jouw merk vertrouwen, jouw oprechtheid waarderen en daarom uiteindelijk ook bij jou kopen.
Dit waren wat tips en tricks die je mee kunt nemen om 2023 nét even wat slimmer in te stappen. Er zijn natuurlijk nog veel meer aspecten die gaan veranderen en wellicht van impact gaan zijn op je (digitale) bedrijfspropositie. Wij snappen als geen ander dat dit complex is. Geen zorgen! Digital Impact kan je ondersteunen in dit proces zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.