Online leads genereren voor business groei.
Online leads genereren werkt wel degelijk anders dan het genereren van leads via offline kanalen. Dit komt doordat je marketing en sales veel beter kunt verenigen. Door middel van dataverzameling en het ontwikkelen van persoonlijke content voor de doelgroep zijn we steeds beter in staat om de leadfunnel te optimaliseren naar het gedrag van de gebruiker. Ook kunnen we goed bepalen hoe ver een gebruiker in zijn of haar klantreis is. Maar wat moet je doen om de leadfunnel van je organisatie online op te zetten of te optimaliseren? En hoe zorg je voor inzicht in je leadfunnel? Digital Impact is gespecialiseerd in het opstellen, onderhouden en optimaliseren van online leadfunnels die bijdragen aan echte business groei.
Een duidelijk verschil tussen marketing- en sales qualified leads.
Het inrichten van een online leadfunnel met het zetten van een duidelijke 'streep in het zand'. Zeker voor B2B business is het essentieel om begrip te hebben op het feit dat niet iedere websitebezoeker al direct is van je wil kopen. Vaak is de klantreis voor grotere projecten of duurdere producten die verkocht worden tussen bedrijven veel langer dan het kopen van een paar schoenen. Maar je wilt de websitebezoekers die op je advertentie hebben geklikt ook niet uit het oog verliezen. Wat doe je dan? Het is dan zaak om te beoordelen hoe jouw leadfunnel eruit ziet, maar vooral moet je de vraag stellen: "wanneer zijn mijn activiteiten marketing en wanneer wil ik sales genereren?" Door hier duidelijk onderscheid in te maken kun je jouw leads beter kwalificeren. Bepaalde acties op je website kun je beter zo inrichten dat de gebruiker slechts een whitepaper, brochure hoeft te downloaden, na het achterlaten van een e-mailadres. Dit zijn typische marketing qualified leads. Andere gebruikers, die al vaker op de website zijn geweest en nu via Google op zoek zijn gegaan, hebben een hogere koopbereidheid. Hen kun je beter een offerte aanvraag laten indienen of een configurator laten gebruiken om hun product samen te stellen.
Maak je funnel persoonlijk en super gebruiksvriendelijk.
Om een sterke online leadfunnel te ontwikkelen ben je bijna genoodzaakt om je verhaal persoonlijk te maken richting specifieke gebruikers. Het is dus belangrijk om je website zodanig in te richten dat iedere gebruikersgroep een goede landingsplek heeft. Dit kun je doen door sectorpagina's te ontwikkelen of in te gaan op specifieke uitdagingen van een deel van de doelgroep. Online advertising experts zijn daarna in staat om campagnes te richten op deze specifieke doelgroepen. Dit doen ze door specifieke kanalen te kiezen waarop de doelgroep actief is en campagnes via filters af te stellen op doelgroepen op social media of die zoeken naar je product of dienst.
"De concurrentie is twee klikken verwijderd", is een veel gehoorde quote in het online landschap. En dit moet niet worden vergeten. De doelgroep van nu wordt overspoeld met advertenties en aanbieders, waardoor het soms door de bomen het bos niet meer ziet. Je moet als organisatie dus in staat zijn om je te onderscheiden van je concurrentie door middel van een betere online gebruikerservaring. De ultieme gebruikerservaring is daarin vanuit onze ervaring vaak de oplossing. Digital Impact denkt mee over het inrichten van interessante content campagnes en gebruiksvriendelijke websites. We kijken hierin zorgvuldig naar de customer journey van alle subdoelgroepen. We onderzoeken daarin waar we meer handvatten kunnen bieden aan de gebruiker om over te gaan tot conversie. Het ontwikkelen van een keuzehulp, productconfigurator of een handige mobiele app. Dit helpt om de keuze voor de bezoeker interessanter te maken en te begeleiden.
Veelgestelde vragen over online leadfunnels
Een online leadfunnel is een strategisch model om websitebezoekers om te zetten in klanten door verschillende fasen van het aankoopproces. Het begint met het 'bewustzijn' waarbij potentiële klanten kennismaken met het merk via marketingkanalen zoals advertenties en sociale media. Vervolgens wekt men 'interesse' met inhoudelijke content zoals blogs en ebooks. In de 'overweging' fase krijgen potentiële klanten meer gerichte communicatie, bijvoorbeeld via e-mailmarketing. 'Intentie' leidt hen naar een bijna-aankoopbeslissing, gevolgd door de 'aankoop' fase. Ten slotte bevordert de 'loyaliteit' fase klantenbinding met uitstekende service en loyaliteitsprogramma’s. Deze funnel wordt continu geoptimaliseerd door analyse van de klantinteracties.
Het ontwikkelen van een effectieve online leadfunnel begint met het grondig begrijpen van je doelgroep. Identificeer hun behoeften, pijnpunten en de kanalen waar ze het meest actief zijn. Vervolgens, ontwerp een aantrekkelijke landingspagina of website die duidelijk de waarde van je aanbod communiceert en voorzien is van een overtuigende call-to-action (CTA) gericht op de fase waar de gebruiker zich in bevindt.
Creëer inhoud die aansluit bij de verschillende fasen van de klantreis. Voor de bewustzijnsfase zijn blogs, video's en social media posts effectief om interesse te wekken. Voor de overwegingsfase, bied gedetailleerde gidsen, webinars of case studies die de effectiviteit van je product of dienst demonstreren.
Gebruik e-mailmarketing om gepersonaliseerde berichten te sturen die prospects door de funnel leiden. Implementeer automatiseringstools om opvolging te garanderen en interacties te personaliseren. Optimaliseer je funnel door A/B-testen uit te voeren op verschillende elementen zoals CTA’s en landingspagina's.
Analyseer de resultaten met behulp van analytics tools om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de funnel en om verbeteringen door te voeren. Doorlopende optimalisatie en aanpassing aan veranderende klantbehoeften zijn essentieel voor succes. Voor het inrichten van de meest effectieve leadfunnels is expertise nodig op het gebied van webdesign, development, digitale marketing, data analyse en strategie. Kijk dus vooral wat je moet uitbesteden om je leadfunnel de hoogste kwaliteit te geven.
Alles begint bij een goed begrip van je doelgroep en hun gedrag. Daar omheen ontwikkel je een online leadfunnel als een soort trechter met touchpoints en gewenste acties. Iedere touchpoint is een plek waar je de doelgroep in de funnel aanraakt. Dit kan een social media campagne zijn, een advertentie op Google of een landingspagina. Deze moeten goed afgestemd zijn op de behoefte van de gebruiker. Wij adviseren daarom vaak om vanuit deze nieuwe denkwijze een nieuwe website te ontwikkelen of de huidige website om te bouwen. We nemen daarin direct alle trends en optimalisaties mee voor een betere gebruikerservaring. Daarnaast is het zinvol om een online marketing team in te huren. Zij zijn gespecialiseerd in het inrichten en doorlopend optimaliseren van de leadfunnel. Tot slot is het belangrijk om een goede data analist te hebben die uit alle informatie kan zijn welke verbeteringen nodig zijn. Want, een leadfunnel wordt ontwikkeld op basis van vooronderzoek en aannames op de markt. In de praktijk zal de leadfunnel verder geoptimaliseerd moeten blijven worden.
Dit is heel wisselend per organisatie. We zien over het algemeen dat B2B bedrijven in het MKB met grotere orderwaardes per klant, ongeveer 10 tot 20 leads per maand uit digitale marketing activiteiten kunnen halen aan het begin. Dit komt in sommige gevallen ook doordat de vraag vanuit de markt redelijk dun is. Er zijn dus simpelweg niet zoveel bedrijven tegelijk op zoek naar een dergelijke oplossing. Andere bedrijven halen veel meer leads uit hun online marketing activiteiten. Wel is het belangrijk goed af te wegen hoe groot jouw doelmarkt is en hoeveel concurrentie er per online kanaal actief is. De consultants kunnen vanuit ervaring en dataverzamelingstools goede schattingen doen voor jouw specifieke project. Neem dan ook contact op voor een vrijblijvende data analyse.
Afhankelijk van de doelmarkt die je met je campagnes wilt gaan bereiken is er mediabudget nodig dat ingezet wordt op de advertentiekanalen waar jouw doelgroep actief is. Daarnaast komt het vaak voor dat de website moet worden afgestemd op de marketingfunnel. Het is dan soms zo dat deze opnieuw ontwikkeld moet worden of onderdelen moeten worden geoptimaliseerd. Het ontwikkelen van een kwalitatieve website begint vanaf ± € 12.000,-. Daarnaast adviseren we om een online marketing specialist of team in te huren voor het beheer, de monitoring en optimalisatie van de online marketing campagnes. Dit begint vanaf ± € 1.500,- per maand.
Meer challenges
Meer weten over online leadfunnels
- Geheel vrijblijvend, inhoudelijk adviesgesprek.
- Analyse & offerte binnen 2 weken
- Garantie op kwaliteit, deskundigheid en succes van het eindproduct.
- Echte specialisten in IT, strategie & marketing.
Of mail naar intake@digitalimpact.nl