Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
B2B (business-to-business) marketing is constant in beweging, en in 2022 is dat niet anders. Het B2B marketingbudget wat bedrijven uittrekken ligt dit jaar rond 10% van de omzet, waarbij de verwachting is dat dit in de komende jaren alleen maar gaat groeien! Het feit dat B2B marketing steeds meer op B2C begint te lijken is daarnaast ook geen geheim meer. Je praat immers niet direct tegen “bedrijven”, maar tegen de personen binnen deze bedrijven. Toch heeft B2B marketing zo zijn eigen unieke karakteristieken. Hieronder zullen wij er vier toelichten voor 2022!

1. Online aanwezigheid is een must

We beginnen met een ogenschijnlijk inkoppertje: je kunt je het als bedrijf zijnde in 2022 niet meer permitteren geen aandacht te besteden aan online communicatie. Iets wat door de coronacrisis in een stroomversnelling is geraakt, en wat zeker doorzet in 2022. B2B inkopers verjongen. Vorig jaar was 73% van de B2B inkopers millenial. Daarnaast krijgen personen steeds hogere verwachtingen bij de digitale interactie met een bedrijf. Volgens een onderzoek van McKinsey verwacht 80 procent van personen binnen de B2B sector een zekere vorm van digitale interactie met jouw bedrijf. Nu hoeven we niet allemaal van het kaliber Netflix en Spotify te zijn, maar deze cijfers laten zien dat online communicatie hoe dan ook deel uit moet maken van een goede corporate strategie. 

2. Begrijpen van de complexe klantbehoeften en klantreis

De klantreis van een B2B koper is vaak velen malen complexer dan die van een B2C koper. Een B2C koopproces is veelal vrij lineair. Men wil bijvoorbeeld binnen drie klikken in staat zijn een product te kopen. Binnen de B2B gaat dit vaak niet op. Er is meer focus op het bouwen van vertrouwen door bijvoorbeeld een positie als expert binnen een sector in te nemen. Een B2B koopproces bestaat uit veel verschillende “touchpoints” binnen een lang proces. In dit proces is het van belang om als bedrijf zijnde van de oriëntatie tot de aankoopfase zichtbaar te zijn. LinkedIn Ads lenen zich bijvoorbeeld erg goed voor het aanspreken van de oriënterende en onwetende doelgroep. Anderzijds lenen Google Ads zich weer erg goed voor de gerichte en pro-actieve doelgroep. Zo zijn er vele andere tools die B2B marketeers tot hun beschikking hebben! Binnen de B2B is het van groot belang om alle tools in je arsenaal zo divers mogelijk in te zetten om de doelgroep zo goed mogelijk aan je te binden.

3. Verpersoonlijking van bedrijven

Mede door de corona pandemie is de behoefte aan online visueel contact enorm toegenomen. Het is dan ook niet zo gek dat bedrijven aandacht moeten besteden aan het online visueel aantrekkelijk neerzetten van hun merk. Bij uitstek de beste manier om dit binnen B2B marketing te doen is door echte mensen in je online communicatie terug te laten komen. Mensen zoals jij en ik. Niet door middel van stock afbeeldingen, maar eigen oprechte foto’s. ‘Content is king’ wordt vaak geroepen en dat is ook zo. Artikelen, blogs, video, podcasts en testimonia worden steeds vaker ingezet als tool om een merk persoonlijker te maken, zowel op social media als op de corporate website. Mensen maken een bedrijf persoonlijk en kunnen daarnaast vertrouwen en enthousiasme opwekken. Wie wil dat nu niet voor zijn bedrijf? 

4. Tekort aan mensen wordt een flinke uitdaging

De werkloosheid in Nederland zit op een historisch dieptepunt, slechts 3,4%. Voor bedrijven betekent dit dat het erg moeilijk is om aan geschikt personeel te komen. Veel vraag naar werk en weinig aanbod betekent automatisch dat de concurrentie groot is, en bedrijven meer moeite zullen moeten doen om werknemers aan zich te binden. Naast het vinden van nieuwe klanten komt er dus nog een uitdaging bij: “hoe positioneer ik mijn bedrijf aantrekkelijk voor potentieel personeel?” Een werken-bij website is, mits goed benut, een erg nuttige tool om potentiële medewerkers te enthousiasmeren bij jou te komen werken. Veel B2B marketeers zien het binnenhalen van nieuwe klanten nog steeds als hun primaire taak, maar wellicht wordt het werven van personeel vanaf nu wel een minstens zo belangrijk onderdeel van een goede B2B marketingstrategie. 

Digital Impact helpt voornamelijk bedrijven binnen de B2B sector. We houden de trends binnen de markt continu in de gaten en toetsen deze bij onze klanten. Zo kunnen we jou het beste adviseren. Mocht je meer willen weten over hoe jouw bedrijf B2B marketing beter in kan zetten voor het werven van klanten of personeel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Geschreven door

Wouter Hamers

Wouter Hamers

Change Manager
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!