Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Online trends volgen elkaar in rap tempo op. Wat vorige maand nog de manier was om onder de aandacht van je doelgroep te komen, kan nu al minder effect hebben. Het bijhouden van webtrends is zo ongeveer een vak op zich. Als je even niet oplet, loop je achter de feiten aan. Ook voor dit jaar zijn er een aantal belangrijke trends gesignaleerd. Op het gebied van marketing zijn dit degene om in de gaten te houden.

Marketingkanalen automatiseren

Een opkomende trend voor B2B marketing: marketing automation. Niet dat het concept op zich nieuw is, maar het wordt nog veel te weinig opgenomen in de marketing strategie van bedrijven. En dat is zonde, want het maakt de boel een stuk efficiënter. De customer journey wordt geoptimaliseerd en het aantal conversies gaat ervan omhoog. En dat is precies wat je wilt.

Minder Facebook, meer Instagram en LinkedIn

Het is bijna niet te geloven, maar Facebook verdwijnt iets meer naar de achtergrond. LinkedIn en Instagram worden daarentegen juist steeds populairder voor marketing doeleinden. Deze platforms zijn steeds in ontwikkeling en bieden meer en meer opties als het gaat om adverteren. Facebook staat hierin een beetje stil, waardoor dit platform minder interessant zal worden.

Van tijdlijn advertenties naar stories funnel

Stories op social media gaan een prominente plaats innemen in het marketing landschap. Dit is vooral te zien op Instagram, maar ook op LinkedIn en Facebook. Een story wordt eerder opgemerkt dan een post, en is een snelle en effectieve manier om jouw boodschap over te brengen op je doelgroep. Deze functie biedt dus mooie kansen, maar het vergt wel een goed uitgedachte marketing strategie om de gewenste resultaten te behalen.

Kennis is kracht

Er wordt zoveel beweerd over wat wel of niet goed voor je is, dat mensen niet meer alles klakkeloos aannemen. Daarom wordt steeds meer waarde gehecht aan het inzicht of de mening van een professional of ervaringsdeskundige. Nu wordt influencer marketing al een poosje gebruikt voor B2C doeleinden, maar deze tactiek zul je ook steeds meer terug gaan zien voor de B2B markt. Hierbij kun je denken aan het schrijven van blogs, het delen van vakbladen of het organiseren van webinars. Ook kennis delen door samen te werken, en dus de krachten te bundelen, zorgt voor geloofwaardigheid en een professionele uitstraling.

Interesse wekken met verrijkende content

Er is eindeloos veel content te vinden op internet. Zoveel dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Er is genoeg onzin te vinden. Je doelgroep zal daarom zorgvuldiger te werk gaan in het kiezen van de content die zij wel of niet lezen. Dit maakt het des te belangrijker om interessante, unieke content te publiceren die echt meerwaarde heeft.

De klantreis persoonlijker maken

Zo’n beetje alles wordt tegenwoordig geautomatiseerd. En dat is lekker makkelijk, maar ook erg onpersoonlijk. Echt contact is ver te zoeken en als je een probleem hebt, dan vecht je dat maar uit met de chatbot. Het mag allemaal weer iets menselijker, zodat klanten zich gewaardeerd voelen. Dit kun je al bereiken door een persoonlijk berichtje te sturen en bijvoorbeeld te vragen naar de ervaring van de klant.

Meegaan in de video hype

En dan gaat het vooral om live video’s. Hier zijn mensen namelijk gek op, dat is inmiddels wel gebleken. Een video spreekt het meest tot de verbeelding en geeft de kijker het gevoel dat hij betrokken wordt. Een live video biedt een soort exclusiviteit en geeft (potentiële) klanten het idee dat zij als eerste op de hoogte zijn van een nieuwe ontwikkeling. Een effectieve manier van marketing dus.

Voice meenemen in je strategie

Voice assistents zoals Alexa en Google Home zijn al lang niet meer bijzonder. Sterker nog, er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt over heel de wereld. Vooral zoekopdrachten worden vaak uitgevoerd via voice. Zoekopdrachten via voice zijn een stuk langer en mensen stellen meer open vragen dan wanneer ze zoeken door te typen. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden in je SEO strategie.

In-app shopping mogelijk maken

Interessant voor specifieke doelgroepen: eenvoudig een aankoop doen, terwijl je in een social media app zit. Instagram heeft bijvoorbeeld al een shopping-button en ook Facebook Shops is een feit. Als gekeken wordt naar het aantal uren dat mensen op sociale media doorbrengen, dan is het ook niet meer dan logisch dat dit gecombineerd wordt met de mogelijkheid om in-app aankopen te doen.

Doelgericht te werk gaan

Of dit echt een trend te noemen is, valt te bezien, maar het is in elk geval een aandachtspunt. Natuurlijk is het altijd belangrijk om te werken met doelen, zodat je gericht te werk kunt gaan. In deze onzekere pandemie periode is het goed om hier extra aandacht aan te besteden, omdat de kans groter is dat dingen anders lopen dan gepland. Zorg dus voor een goede online marketing strategie en laat deze uitvoeren door iemand die er verstand van heeft.

Geschreven door

Kevin Koolmees

Kevin Koolmees

Online Marketeer
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!