Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Wil je een professionele website laten maken, maar weet je niet zeker of je ook online marketing nodig hebt? Wij vertellen je waarom een professionele website niet zonder online marketing kan. Kijk maar om je heen en je ziet een digitale wereld waarin technologie niet meer weg te denken is. Grote kans dat je jezelf er dagelijks op betrapt nét iets meer naar je telefoon te grijpen dan dat je waarschijnlijk zou willen.

Kortom, technologie heeft een centrale rol in ons leven ingenomen, zowel voor het vinden van entertainment en vermaak als voor het inwinnen van informatie. In deze digitale wereld moeten organisaties logischerwijs slim en doordacht omgaan met hun online communicatie, om zo een onuitwisbare indruk bij hun doelgroep achter te laten.

Website en online marketing, wat is het verschil?

Om goed te begrijpen waar we over praten als het gaat om professionele websites en online marketing campagnes maken we allereerst onderscheid tussen deze twee.

Professionele website
Eigenlijk is een website alles waar je “www.” voor kunt plaatsen. Het kan gezien worden als een soort online locatie of online winkel (webshop), net zoals veel bedrijven een fysieke locatie of fysieke winkel hebben. Echter, in plaats van een fysiek adres en postcode heeft een website een URL waar men naartoe kan navigeren. 

Het begrip “professionele website” is veelomvattend. Een van de belangrijkste aandachtspunten hierbij is het vaststellen van het doel van de website. Soms is het enkel een informatieplatform, soms is het juist een integrale webshop waar de totale omzet van een bedrijf doorheen loopt, en soms zit het daar tussenin. Daarnaast kan het bijvoorbeeld ook een webapplicatie zijn die bepaalde processen stroomlijnt. 

Kortom, een website is een online locatie die - door een bedrijf - als middel wordt gebruikt om een bepaald doel na te streven. Een erg brede omschrijving, en dat is het natuurlijk ook. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos, en met een goed plan erachter wordt het écht een onmisbaar online platform voor je bedrijf!

Online marketing
We weten nu dat een professionele website de online locatie is. Echter, als niemand deze locatie kan vinden dan heb je er niet zoveel aan. Vergelijk het met een fysieke locatie die zich ver achterop een industrieterrein bevindt, zonder duidelijke routebeschrijving. Onmogelijk om te vinden! 

Er is website traffic nodig om waarde te creëren. Om de online vindbaarheid en online zichtbaarheid van de online locatie te verbeteren kunnen we twee dingen doen: 

  1. De locatie verbeteren via Search Engine Optimization (SEO)
    Bij deze vorm van online marketing, SEO, is het doel: jouw website beter vindbaar maken voor de doelgroep. Je wordt nou eenmaal beter gevonden in het centrum van de stad dan op een afgelegen industrieterrein. SEO optimalisatie, content optimalisatie en het technisch optimaliseren van de website, zorgt ervoor dat je hoger wordt vertoond in organische zoekresultaten van Google. Hiermee bemachtig je een plek in het “centrum van de stad”, wat logischerwijs resulteert in meer website bezoekers.

    Google indexeert, en bepaalt daarmee de locatie van de website in de ranking aan de hand van 200 punten. Het verbeteren van deze ranking vraagt een lange adem. Het vergt veel inspanning en tijd om daadwerkelijk van het industrieterrein (Google pagina negen) naar het stadscentrum (Google pagina één) te verplaatsen, en de concurrentie ligt constant op de loer om deze plaats van je in te nemen. Belangrijke focuspunten voor SEO zijn onder andere linkbuilding en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het grote voordeel van een SEO strategie is dat het veel organische bezoekers oplevert, en er dus geen advertentiebudgetten aan te pas hoeven te komen!

  2. De locatie promoten: adverteren via Google en social media platforms
    Bij deze vorm van online marketing ligt de focus op het altijd zichtbaar zijn bij de doelgroep. Zoekmachine adverteren en adverteren op sociale platforms houdt in dat we niet de locatie zelf verbeteren, maar de mensen simpelweg vertellen waar de locatie zich bevindt. Hiervoor dient er een advertentiebudget vrijgemaakt te worden om op verschillende kanalen de locatie (de website) te promoten. Dit kan bijvoorbeeld op Google en social media platforms zoals LinkedIn, Instagram en TikTok. Online adverteren is een makkelijkere strategie dan SEO, maar houdt ook minder lang stand. Zodra je ermee stopt raak je vrijwel meteen alle bekendheid kwijt. 

Website en marketing: de synergie

Zoals we hierboven kunnen zien is een website eigenlijk niet los te denken van online marketing. Om genoeg waarde te creëren heeft een website traffic nodig, en website traffic creëren we door het inzetten van online marketing. Beide tools zijn dus in principe middelen om een bepaald online marketing doel te bereiken en online marketing communicatie strategie te verwezenlijken.

Online marketing funnel
In dit artikel over B2B marketing hebben we het al eens gehad over het het AIDA-model (Awareness, Interest, Desire, Action). Dit model hangt nauw samen met het “Touch, Tell, Sell” principe. Wat AIDA en "Touch, Tell, Sell" in de basis beschrijven is dat het einddoel van een bedrijf altijd het genereren van omzet (en winst) is, en om dat te bereiken moeten er producten en/of diensten verkocht worden. Online marketing en professionele websites zijn beide essentieel om dit doel te bereiken, en moeten hand in hand werken om het meest optimale resultaat te behalen. 

Een klant die jouw bedrijf nog niet kent moet natuurlijk allereerst bewustwording krijgen van het feit dat je bestaat. Dit doen we door het inzetten van online marketing: SEO en SEA. Als we bewustwording hebben gecreëerd en de aandacht hebben getrokken willen we iemand iets vertellen. Hiervoor gebruiken we voornamelijk de professionele website. We kunnen hier informatie delen en tools gebruiken om de persoon over te laten gaan tot conversie. Dit kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook een contactmoment of offerteaanvraag. Personeel van je bedrijf, bijvoorbeeld van het salesteam, is hierbij natuurlijk een ondersteunende factor.

Professionele online marketing en website strategie

In de huidige digitale wereld is het voor alle bedrijven van essentieel belang om een gedegen online strategie uit te denken en uit te voeren. Zoals we hebben gezien zijn websites en online marketing campagnes beide onmisbare onderdelen van zo’n digitale strategie. Ze werken nauw samen en dienen elkaar te versterken om het meest optimale resultaat voor jouw bedrijf te creëren. 

Wij weten als geen ander hoe we deze twee tools met elkaar moeten verbinden. Benieuwd hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we gaan samen kijken welke communicatiestrategie het beste bij jullie past!

Geschreven door

Wouter Hamers

Wouter Hamers

Change Manager
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!