Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Hoe kom ik aan kwalitatief personeel om mijn vacatures mee te vervullen? Deze vraag wordt, zeker vandaag de dag, door veel bedrijven hardop gesteld. Een werken-bij website is een digitale oplossing die voor jou het antwoord kan zijn op deze essentiële vraag. Wij vertellen je er hieronder alles over!

Inhoudsopgave

Wat is een werken-bij website?

Een werken-bij website is - simpel gezegd - een platform waarop je als bedrijf de kans hebt om je te profileren als een fijne werkgever voor potentiële sollicitanten. Hier worden de carrièremogelijkheden en de cultuur binnen je organisatie op een duidelijke manier weergegeven en staat het werven van potentiële sollicitanten centraal. Het is, indien op de goede manier gemaakt en ingezet, een krachtige tool om de juiste potentiële sollicitanten te bereiken en te overtuigen.

Voor wie is het?

Een werken-bij website is een tool voor ieder bedrijf die meer aandacht wil besteden aan het aantrekkelijk in de markt zetten van haar organisatie voor potentiële medewerkers, en rechtstreeks met de gewenste doelgroep binnen de arbeidsmarkt wil communiceren.

Wat is de doelstelling van een werken-bij website?

De doelstelling van een werken-bij website is vaak tweeledig. Allereerst wil je als werkgever je merk laten zien, maar natuurlijk vooral ook kwalitatief goede sollicitanten genereren om interne vacatures te kunnen vervullen.

Waar moet je op letten?

Via een werken-bij website communiceer je met dat deel van de arbeidsmarkt waar jij specifiek naar op zoek bent. Dit is dan ook niet een onderdeel om zomaar ergens in het hoekje van je corporate website weg te stoppen. Je werken-bij website is een specifieke plek waar je bijzonder veel aandacht geeft aan toekomstige collega’s, en dat verdienen ze ook. Dat is namelijk precies de aandacht die jij ook van hen als potentiële werknemers verwacht, toch!? Met een aparte werken-bij website zorg je écht voor je sollicitanten.

Een effectieve werken-bij website gaat dan ook veel verder dan alleen het tonen van een overzicht van alle vacatures en bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Potentiële kandidaten willen vooraf al voelen of ze bij jouw bedrijf (willen) horen, en een goede werken-bij website voorziet hierin. Daarnaast wordt een losse werken-bij website, uiteraard met de juiste domeinnaam en indeling, beter geïndexeerd door (vacature) zoekmachines. Het belangrijkste doel van je werken-bij website is sollicitanten enthousiasmeren om bij je te komen werken en op die manier je interne vacatures in te vullen. Van belang hierbij is dat de potentiële medewerker ook echt bij je organisatie past. Want interesse in een vacature betekent natuurlijk niet automatisch dat ze ook bij je willen werken. Cultuur speelt hierin een grote rol.

Bedrijfscultuur: laat duidelijk zien wie je bent!

Sollicitanten kijken dus naar meer dan alleen de vacature(s). Ze willen weten waar ze komen te werken, op welke manier en vooral ook met wie. Het is daarom erg belangrijk om een goede en duidelijke "employer branding" te hebben voor je bedrijf. Laat ze zien, horen, voelen en proeven hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Deze employer branding loopt - indien goed geïmplementeerd - als rode draad door de hele werken-bij website. Dit moet blijken uit de vormgeving van je website, de storytelling, de content, het taalgebruik, de algehele uitstraling, noem maar op.

Kijk bijvoorbeeld eens goed naar je organisatie. Wie zijn jullie nu precies? Dragen de meeste mensen een pak of lopen ze in een spijkerbroek en een t-shirt? Volgen jullie een zakelijke dresscode, ga dan voor een meer zakelijke, klassieke uitstraling. Is de bedrijfscultuur informeel, kies dan juist voor een vormgeving die daar goed bij past. Bijvoorbeeld wat speelser en kleurrijker. Zorg er op die manier voor dat een sollicitant een goed beeld krijgt van wie jullie zijn en wat er van hem of haar wordt verwacht.

De bedrijfscultuur bij Digital Impact
Laat je medewerkers aan het woord

Wat je bedrijfscultuur ook is, het is dus ontzettend belangrijk om deze te weerspiegelen op je werken-bij website. Het werkt verreweg het beste om je medewerkers aan het woord te laten. Zij kunnen namelijk als geen ander vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken, en dit is dan ook een belangrijk onderdeel van je employer branding. Daarnaast is het tonen van échte gezichten een grote plus op een werken-bij website. Vraag bijvoorbeeld of je medewerkers een blog willen schrijven of een korte video willen opnemen waarin ze het hebben over verschillende aspecten binnen het bedrijf. Wat hem/haar voldoening geeft in het werk, hoe zijn/haar werkplek eruit ziet, hoe de bedrijfsfeestjes zijn. Een potentiële kandidaat krijgt op deze manier uit eerste hand meteen een goed beeld van de organisatie en waarom het zo tof is om daar te werken. 

Bij Digital Impact doen we dit door ons personeel voor te stellen op de website en op social media. Bekijk bijvoorbeeld de laatste voorstel blog van Danny!

Naast dat je potentiële medewerkers het gevoel wil geven dat ze goed bij de cultuur van je organisatie passen, is voor jou als werkgever natuurlijk het doel van een werken-bij website dat zij ook daadwerkelijk gaan solliciteren. Focus op conversie en de juiste content speelt hierin een grote rol. 

Content en conversie op je werken-bij website

Bezoekers van je werken-bij website zijn via Google of rechtstreeks bij jouw organisatie terecht gekomen, en landen vervolgens op je homepage of op een specifieke pagina die je aan hebt gemaakt voor een vacature. Dan wil je ze daar natuurlijk ook houden! Ze zijn tenslotte op zoek naar vacatures, dus laat ook duidelijk zien hoe ze bij het vacatureoverzicht komen. Geef op de homepage aan waar het vacatureoverzicht zich bevindt en zorg dat op de vacaturepagina gelijksoortige vacatures worden gepromoot.

Daarnaast heb je op je werken-bij website, ten opzichte van een corporate website, meer ruimte en vrijheid om alles conversie-technisch specifiek te optimaliseren voor je einddoel, namelijk het werven van kwalitatief goed nieuw personeel. Gebruik die ruimte dus ook om je vormgeving, manier van schrijven en de call-to-actions optimaal in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een goede maatwerk filter in je website om snel specifieke vacatures te kunnen vinden. Op de werken-bij sectie van onze website hebben wij een filter geïntegreerd op basis van vacature categorie.

Maak solliciteren gemakkelijk

Last but not least, is de inrichting van het sollicitatieproces: Van vacature tot het eerste contactmoment na de sollicitatie. Enorm belangrijk binnen een effectieve werken-bij website. Breng de “candidate journey” op dit vlak dan ook zo gedetailleerd mogelijk in kaart. En zorg ervoor dat je in elke stap duidelijk communiceert en de cultuur van je merk in deze communicatie terug laat komen.

Zorg daarnaast voor een laagdrempelige "checkout" door niet om onnodig veel gegevens bij de sollicitatie te vragen. Geen ellenlange formulieren dus, maar ga liever voor een kort sollicitatieformulier met alleen de hoognodige informatie. Een snelle manier die tegenwoordig ook veel wordt gebruikt is bijvoorbeeld solliciteren via WhatsApp. Een communicatiemiddel die veel kandidaten al gewend zijn om te gebruiken in hun privé omgeving. 

Maak ook de sollicitatieprocedure helder en persoonlijk. Laat bijvoorbeeld zien naar wie de sollicitatie wordt verstuurd en denk aan het plaatsen van een foto van de HR-medewerker of de toekomstige leidinggevende met daarbij naam en telefoonnummer. Geef aan dat ze altijd vragen mogen stellen en vermeld bij je vacature duidelijk wanneer deze sluit en wanneer de sollicitant een reactie kan verwachten. Zo voorkom je een hoop onzekerheid bij je sollicitant. En wacht bovendien niet te lang met een reactie. Vergeet niet dat een sollicitatie vaak een grote stap is voor iemand.

Sollicitatieproces
Voorbeeld van een simpel sollicitatieproces
Aanvullende toptip!

Vergeet niet om aandacht te geven aan talent waarvoor je op dit moment geen passende vacature hebt. Iedere kandidaat die je werken-bij website bekijkt, kan in de toekomst alsnog een goede aanwinst voor je bedrijf zijn. Creëer daarom bijvoorbeeld ook een open sollicitatie mogelijkheid.

Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat het voor die ene potentiële topper niet helemaal het juiste moment is om te solliciteren, ook al is de vacature voor diegene op het lijf geschreven. Denk daarom ook na over een ‘zachte’ conversie mogelijkheid, vooral bij lastig in te vullen vacatures. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een digitale kennismaking met een collega of een vrijblijvende kop koffie om het over de functie en het bedrijf te hebben. Dat kan ervoor zorgen dat je toch in contact komt met iemand die je graag als nieuwe collega zou willen verwelkomen.

Voordelen van een werken-bij website op een rijtje

Kandidaten willen vandaag de dag in-depth informatie over hun eventuele volgende werkomgeving. Met een goede werken-bij website kunnen kandidaten al praktisch dromen hoe het is om bij je te werken. Andere voordelen zijn:

  • Transparantie over jouw organisatie
  • Duidelijkheid over een ‘culturele fit’
  • Ruimte voor storytelling en beleving
  • Onderscheidend vermogen in een ontzettend concurrerende banenmarkt
  • Één vast platform voor al je wervingsactiviteiten
  • Meer ruimte om alles conversie-technisch in te richten voor één specifiek einddoel
  • Beter geïndexeerd door (vacature) zoekmachines

Wanneer een werken-bij website inzetten?

Met een werken-bij website heb je de ruimte om meer informatie te delen over de vacatures en je bedrijfscultuur. Dat stimuleert je activiteiten, als je het volgende wilt bereiken:

  • Een betere vindbaarheid van je vacatures
  • Meer sollicitaties ontvangen voor specifieke afdelingen of functies
  • Sollicitaties ontvangen van hogere kwaliteit
  • Je bedrijfsimago veranderen
  • Complexe materie overbrengen
  • Meer transparantie realiseren

Ervaar jij ook moeite met het vinden van het juiste personeel, wil je meer informatie over een werken-bij website of zoek je hulp bij het ontwerpen en bouwen ervan?

Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

Neem contact met ons op

Geschreven door

Patrick Bosters

Patrick Bosters

Digital Consultant
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!