Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
De voor- en nadelen van de twee populairste design tools nemen het tegen elkaar op in deze blog

Ieder zijn eigen voorkeur

Als het neerkomt op het maken van wegdesigns en digitale creaties in het algemeen is Photoshop bij veel mensen het eerste programma wat naar boven komt. Dit betekend niet dat dit ook gelijk het enigste (of beste) programma is om de klus te klaren.

In de afgelopen jaren is er een nieuwe speler op de markt gekomen, Sketch. Dit programma richt zich specifiek op het webdesign (denk aan vectors, makkelijk exporteren etc. Later meer) en is een serieuze rivaal voor het “machtige Photoshop”.

Waar je voorkeur naar uit gaat is erg persoonlijk, het ligt er maar net aan waar je het programma voor wilt gebruiken. Ben je veel bezig met fotografie kan je het beste gebruik maken van Photoshop. Ben je veel bezig met het ontwerpen van websites, apps en dergelijke is de kans groot dat je uiteindelijk toch bij Sketch terechtkomt. Op dit moment is de verdeling van sketch/photoshop gebruikers op het vlak van webdesign nog steeds 50/50. Mijn voorkeur gaat uit naar Sketch, niet alleen omdat het specifiek gericht is op webdesign, maar ook in het algemeen zijn er een aantal criteria die meewogen voor mij om te kiezen voor Sketch:

Aanschaf:

Het is algemeen bekend dat Photoshop redelijk duur is in de aanschaf. Je betaald een vast bedrag per maand en dit blijf je betalen zolang je het programma wilt gebruiken. Bij Sketch is dat compleet anders. Je betaald eenmalig een vast bedrag van 129 dollar waarna je het onbeperkt kan gebruiken. Je kan het programma dan zelfs op 2 verschillende computers laten draaien waarbij je met Photoshop vastzit aan 1 specifieke account om het programma te kunnen laten draaien.

Zwaarte van het programma

Als we kijken naar het opstarten van zowel Sketch als Photoshop is al snel duidelijk wie de zwaarste jongen is van de 2 en dat is niet positief bedoeld. Photoshop is een programma van ongeveer 1Gb en gebruikt erg veel geheugen tijdens het bewerken van foto’s websites etc. Als je dit vergelijkt met Sketch, wat een programma is van 41 MB, scheelt dit enorm veel in zowel het geheugen, als de snelheid van het opstarten van het programma zelf.

En nu echt aan de slag

Dat zijn een aantal algemene kenmerken van de programma’s Photoshop en Sketch. Maar hoe zit het met de programma’s als je er daadwerkelijk mee gaat werken. Waarom gaan toch steeds meer mensen Sketch gebruiken ondanks dat het nog relatief jong is (founded in 2008) en er dus af en toe nog wel bugs in gevonden kunnen worden?

Voor een webdesigner is Sketch ideaal om mee te spelen. De interface van Sketch is volledig gericht op het ontwerpen van websites, apps en het hierna omzetten naar css en gemakkelijk exporteren van de verschillende schermen die je ontworpen hebt. Een aantal voorbeelden van handige features van Sketch:

Invision

Zeg je prototypen, dan zeg je vaak in dezelfde zin nog Invision. Het syncen met Invision en Sketch is zo gemakkelijk dat het letterlijk met een druk op de knop gebeurd is. Je kan in het programma Sketch hotspots aangeven waarop geklikt kan worden en deze direct linken naar een ander artboard. Dit gaat een stuk gemakkelijker dan bij Photoshop waarbij je eerst je schermen moet opslaan, exporteren, in invision moet zetten en hierna de verschillende schermen met elkaar moet linken. Dit scheelt een hoop tijd ook als je bijvoorbeeld een wijziging in een scherm maakt. Bij Sketch kan je de wijziging direct syncen, bij Photoshop moet je het gehele scherm weer opnieuw exporteren en linken. 

Alles in 1 document

Mocht je wel eens in Photoshop gewerkt hebben kan je ongeveer weten hoe lastig het is als je meerdere schermen voor een website moet ontwerpen. Je moet dan of verschillende bestanden aanmaken voor de schermen of je moet deze op zo’n manier groeperen dat elke groep een scherm is waarin dan weer andere groepen zitten met de lagen, een soort van groepception waardoor je soms niet meer weet hoe de groepen in elkaar zitten. Sketch heeft dit opgelost door het gebruik van artboards. Een artboard moet je zien als een pagina van een website, in 1 document kan je gemakkelijk verschillende artboards naast elkaar plaatsen om zo een gehele website in 1 overzichtelijk document te hebben.

Symbols

Een website heeft vaak onderdelen die op elke pagina herhaald worden. Denk bijvoorbeeld aan een header met het menu, of de footer onderaan de pagina. Door gebruik te maken van Symbols kan je deze onderdelen van de website gemakkelijk plaatsen op alle verschillende schermen die je ontwerpen hebt. Wat is hier het gemak aan vraag je je af? Het gemak zit hem in het kunnen wijzigen van het onderdeel. Als je een header op 5 verschillende schermen gebruikt wil je deze niet 5 keer hoeven aan te passen. Als je gebruik maakt van symbols wordt een wijziging automatisch doorgevoerd op elk scherm waar je het onderdeel gebruikt. Dat scheelt een hoop tijd!

Less is more

Sketch heeft een erg minimalistische interface. De tools die je ziet is alles wat je nodig hebt om een website of interface te kunnen ontwikkelen waarbij er geen onnodige rommel op je scherm te zien is, wat wel het geval is bij Photoshop. Dit is natuurlijk te begrijpen omdat Photoshop ontzettend veel functionaliteiten heeft en erg uitgebreid is. Maar veelal zijn het bij photoshop functies die je niet of nauwelijks gebruikt en dat maakt het alleen maar verwarrend wanneer je ermee bezig bent. Omdat Sketch volledig gericht is op het web heb je geen last van overbodige functies. Alles wat er staat, staat er voor een reden.

Overstappen?

Zelf ben ik, zoals je wellicht tussen de regels door kan lezen, een groot van Sketch ten opzichte van Photoshop. Naar mijn idee is Photoshop prima als je een fotograaf bent maar niet als je websites wilt ontwerpen. Ondanks dat Sketch nog redelijk nieuw is en Photoshop al zo lang meegaat denk ik dat Sketch uiteindelijk de overhand gaat krijgen. Misschien is dat zelfs wel de reden, Sketch blijft vernieuwen terwijl Photoshop vast blijft houden aan de oude interface en weinig vernieuwend meer is. De functionaliteiten die je eventueel mist bij Sketch kan je bijna altijd wel in een plugin vinden omdat er een grote community omheen zit van mensen die het dagelijks gebruiken. Nadat ik ben overgestapt naar Sketch heb ik eigenlijk niet meer omgekeken naar Photoshop, behalve die ene keer, toen ik mijn vakantiefoto’s wilde bewerken.

Geschreven door

Mark van Domburgh

Mark van Domburgh

Projectmanager & UX/UI specialist
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!

Newsletter
Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Wij vinden het leuk om nieuws met je te delen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand de nieuwsbrief.

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Volg ons op sociale media!

Wij delen regelmatig leuke dingen met betrekking tot Digital! Benieuwd? Volg ons!